Civilization V (hands-on) | Gamer.nl

Civilization V (hands-on) | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Onze eerste indrukken van de preview-versie zijn in ieder geval meer dan uitstekend. Wat direct opvalt, is het vernieuwde speelveld. Dit keer onderverdeeld in hexagons. Een keuze die niet op zichzelf staat,  aangezien je in dit vijfde deel ook  geen eenheden meer mag stacken (het stapelen van meerdere eenheden op een speelvlak) of zelfs meer dan een gevechtseenheid in een stad mag plaatsen. Door deze veranderingen draaien gevechten niet langer meer uit op wie de grootste stack op een vakje kan plaatsen; gevechten worden gewonnen door je stukken strategisch te plaatsen en de tegenstander klem te zetten.

Vecht met inzicht

Deze hernieuwde strategische aanpak beperkt zich niet alleen tot gevechten op het platteland, ook de steden laten zich niet zomaar meer overrompelen. Steden zijn deze keer voorzien van hitpoints. Hitpoints die ook verhoogd kunnen worden door middel van upgrades, zoals muren. Daarnaast schieten steden ook terug, waardoor je als aanvallende partij niet als een kip zonder kop een stadsmuur belegert. Tenminste niet als je al je duurbetaalde eenheden graag wat langer wilt koesteren. De nieuwe aanpak siert de makers, want eindelijk gaat het wat betreft de gevechtsinterface dezelfde kant op als bijvoorbeeld een Panzer General. In een turn based-game zoals Civilization hoort een degelijk, uitgebalanceerd gevecht ysteem thuis en niet eentje waarbij de speler met de grootste stack altijd wint.

De vernieuwingen beperken zich echter niet alleen tot de gevechten, ook de gebruikersinterface is grondig verbouwd. Zo verschijnen er gebeurtenisicoontjes aan de rechterzijde van het scherm, waar je al dan niet op kan klikken. Zij geven per beurt belangrijke informatie weer, zoals onderzochte technologieën of bouwwerken die zijn voltooid. In een nimmer aflatende stroom van informatie een zeer handig en bruikbaar onderdeel. Ook de tips van je adviseurs en informatie betreffende de voor- en nadelen van bepaalde gebouwen en technologieën zijn een stuk overzichtelijker geworden, mede door handige in-game tutorials.

De kracht van eenvoud

Ook wordt het speelscherm zelf niet meer bevolkt door een overdaad aan informatie, maar wordt het aantal opties tot een minimum beperkt. Nou ja, minimum, er valt nog steeds voldoende te lezen, maar wel op een dusdanige manier dat de spelwereld de hoofdrol speelt en niet de tekst. Het zou ons daarom niet verbazen dat spelers die nog nooit een Civilization-game hebben gespeeld (of wel hebben geprobeerd, maar afhaakten door de moeilijkheidsgraad) in dit deel de motivatie kunnen vinden om door te blijven spelen.

Een andere verandering die onze aandacht trok was ongetwijfeld de nieuwe City States, kleinere staatjes met slechts een stad en altijd bestuurd door de kunstmatige intelligentie. Maar wat kun dan precies met de City States? Een beetje diplomatieke speler heel veel! Vooral als het gaat om het smeden van een alliantie om zo die vervelende buur samen aan te pakken of kleinere beloningen innen in de vorm van nieuwe eenheden of goud.

Heeft de City State zijn waarde bewezen en besluit je toch maar om de kleine stadstaat op te slokken,  dan merk je nog een andere, subtiele verandering op. Veroverde steden kun je dit keer niet alleen tot de grond toe afbranden of annexeren (wat ten koste gaat van het welzijn van de inwoners en het aantal grondstoffen), maar ook laten besturen door een ‘puppet’. Kies je voor dat laatste dan verlies je de directe controle over de stad, maar oogst je wel alle voordelen, zoals inkomsten en eenheden, zonder dat de bewoners erg ontevreden zijn. En in een later stadium kun je er altijd nog voor kiezen om de stad te annexeren.  Op deze manier kunnen spelers zelf ervoor kiezen om alle touwtjes in handen te houden, of toch de focus te leggen op andere zaken.

Een laatste puntje dat we je zeker niet willen onthouden, is de liefde van de makers voor mod-makers en mods. In CivilizationV zal modmaking een belangrijke plaats innemen en wordt er volgens de makers een zeer handige map editor toegevoegd. Voor spelers die graag mods spelen, maar niet de tijd en de knowhow kunnen opbrengen om er zelf een te maken, worden op hun wenken bediend door een geïntegreerde mod-browser in het menu van Civiliazition V. Met slechts een paar handelingen kunnen spelers op deze manier nieuwe mods én maps toevoegen aan een toch al zeer uitgebreide game.

Het zal je vast niet ontgaan zijn dat Civilization V een soort van gedaantewi eling heeft ondergaan. De makers hebben duidelijk gekeken naar Civilization Revolutions en dan vooral naar de pluspunten van deze consoleversie. Bovendien is er goed gelet op wat de reeks beter zou maken en de gameplay voor zowel de ervaren spelers alsmede de beginnende spelers aantrekkelijk maakt. Een fri e aanpak die vooralsnog prima blijkt te werken.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou