Borderlands 2 | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.


Borderlands draait voornamelijk om het steeds maar weer vinden van een nieuw, beter wapen. Een nieuw speeltje dat je wil testen, terwijl je moet wikken en wegen of je die oude favoriet nog gaat gebruiken. Het spel triggert je steeds om maar weer te gaan grabbelen in die ton waarin een miljoen-miljard combinaties mogelijk zijn. Hieraan hoeft niets meer veranderd te worden en Gearbox heeft zich op een andere manier gericht om de verzameldrang verder te stimuleren: naast een favoriet wapen krijgen spelers straks ook een favoriete fabrikant.

Elk wapenmerk wordt een stuk eigenzinniger, krijgt echt een unieke eigenschap mee. Waar in de eerste Borderlands de verschillende fabrikanten vooral een beetje verschilden in schietsnelheid of magazijngrootte, daar worden er nu andere zaken aan toegevoegd. Het merk Tediore beschrijven ze zelf als ‘de Wal-Mart onder de wapens’ en deze plastic uitziende wapens zijn zo wegwerpbaar dat ze...weg te werpen zijn en exploderen als een granaat. En de nieuwe fabrikant Bandits maakt zijn wapens vooral uit restmateriaal, waardoor je met een wapen rondloopt dat uit lelijke aan elkaar gelaste platen met uitstekende bouten rondloopt. Gelukkig dat de fabrikant aan een ding heeft gedacht: gigantische magazijnen! Het merk Vladoff schiet als een soort mini-gun.

Stijl

De mannen van Gearbox zijn ook duidelijk hun humor en gevoel voor stijl niet kwijtgeraakt sinds het eerste deel. De cel-shaded look is nog altijd even prachtig en door de veel gevarieerdere omgevingen is het genieten met volle teugen. Zo wandel je het ene moment door een sneeuwomgeving waar scherpe lijnen de ijspegels uittekenen en scheur je niet veel later door een omgeving waar oliepompen de laatste restjes van het goedje uit de aarde pompen. Het is goed vertoeven in de spelwereld, ook omdat de look daarvan nu vanaf begin af aan is gebruikt en er niet op het laatste moment pas overheen is gegooid – fellere kleuren worden vaker gebruikt en pa en helemaal binnen het Borderlands-universum.

Voor grappen en grollen wordt meer tijd ingeruimd, waardoor de wat absurdistische en sadistische wereld van Borderland nog meer tot leven komt. Tijdens de presentatie viel het op dat een paar vijanden erg sipjes ‘damn’ zeiden op het moment dat ze het genadeschot ontvingen en een grote eindbaas die een dwerg aan zijn schild heeft gebonden valt bij ons ook wel in goede aarde. Klein weetje: die gestoorde Psycho’s (what’s in a name) keren terug, dus reken maar weer op genoeg stomme quotes van uitzinnige moordlustige maniakken.

Manisch

Gearbox ontkomt er echter niet (zie het statement) aan om ook een aantal zaken aan te pakken die in Borderlands nog niet helemaal optimaal werkte. Zo moet de coöperatieve modus het ook mogelijk maken om te spelen met iemand die al aardig op je voorloopt. Hoe, dat kon Gearbox niet zeggen. De user interface is ook onder handen genomen, waarbij het meest opvallende is dat er een kleine kaart constant linksboven in beeld staat, zodat je niet meer in een menu hoeft te zoeken. Daarnaast is er meer ruimte gekomen om je skill tree te bekijken die dit keer even iets overzichtelijker is gepositioneerd zodat je duidelijker de verschillende krachten kunt bekijken die zijn vrij te spelen. Krachten die dit keer je speelstijl veel meer moeten gaan beïnvloeden en niet meer bestaan uit statistische bonu en die je eigenlijk nauwelijks opmerkt. Ook zo’n kleine aanpa ing.

Daarnaast wil het team veel meer een verhaalgedreven beleving bieden en spelers niet op fetch quest na quest sturen. Een mi ie leidt naar verschillende plekken, nieuwe ervaringen en onverwachte gebeurteni en. Zo kreeg de hoofdpersoon het in het gegeven voorbeeld het aan de stok met een stel bandieten die zich een stelling hadden verschanst. Een stelling waar Roland – een hoofdrolspeler uit het eerste deel – gevangen zit. Een stelling die het bedrijf Hyperion ook graag wil bezitten.

Hierop besluit het bedrijf om vanaf hun maanbasis een stel robots naar de locatie te sturen die jij op dat moment probeert te infiltreren, waardoor een strijd tu en de bandieten en mechanische bruten ontstaat. De bandieten maken geen schijn van kans en worden uiteengereten voor je neus. De kwade mechanische monsters krijgen jou vervolgens in het vizier en roepen nog wat extra hulp in. Voor je het erg hebt staat er een grote robot voor je neus die pardoes voor de neus mept en je zo een paar honderd meter naar beneden laat storten van een gigantische stuwdam af.

Schiet op

Borderlands 2 weet ons nu al te intrigeren en de aangebrachte wijzigingen juichen we stuk voor stuk toe. Er is eigenlijk maar een enkel probleem en dat is de reputatie van de Gearbox Software: het bedrijf staat niet bekend om zijn punctualiteit. Het volgende financiële jaar (wat loopt van 1 april 2012 tot 31 maart 2013) moet de titel verschijnen. Is dat haalbaar jongens, of moeten we even een cijfertje van het jaartal gaan veranderen?

Volg de Gamescom op Gamer.nl


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou