Blade & Soul (hands-on) | Gamer.nl

Blade & Soul (hands-on) | Gamer.nl

swapitems="function (a,b){return this[a]=this.splice(b,1,this[a])[0],this}">Je zou denken dat mmorpg's volledig draaien om samenwerking tussen jou en andere spelers. Games zoals World of Warcraft komen immers pas echt tot hun recht als je met een grote groep speelt, terwijl je met z'n allen een complexe aanval coördineert. Dat het net zo makkelijk anders kan, wil het Zuid-Koreaanse Blade & Soul bewijzen. Deze mmo is namelijk net zo leuk om helemaal in je eentje te spelen.</p>

Blade & Soul komt vrij laat naar het westen. De game verscheen in 2012 al in Zuid-Korea, waar er zijn ook al meerdere uitbreidingen verschenen. De ontwikkelaar bracht het spel al snel naar andere Aziatische gebieden, waarna er in Japan zelfs een animatieserie op werd gebaseerd. De Westerse versie staat gepland voor januari 2016 - we hebben dus zo'n 3,5 jaar moeten wachten. 

Media has no description

Dat is opvallend, want Blade & Soul heeft vanaf het eerste moment al bewezen een geweldige speler in de mmo-markt te zijn. De titel richt zich op Aziatische mythes en cultuur, waardoor de wereld afwijkt van de mmo's die we hier in het Westen gewend zijn. Je vindt in Blade & Soul geen ridders en hofnarren, maar Oosterse martial arts-meesters en vechtende monniken.

Hoewel je net als in andere mmorpg's een balk met vaardigheden hebt die allemaal afhankelijk zijn van cooldowns, richten gevechten zich aanzienlijk meer op actiemomenten. Je aanvalsrotatie in Blade & Soul is net zo belangrijk als je reflexen: wil je een dodelijke aanval voorkomen, dan moet je op het juiste moment aan de kant springen. Je loopt ook door de wereld heen zoals je zou doen in bijvoorbeeld Bayonetta of God of War. Met twee taps naar voren sprint je en met twee tikken op de spatiebalk spring je dubbel zo hoog. Combineer je deze twee bewegingsopties, dan kan je personage zelfs door de lucht zweven. Een volwaardige vliegoptie is het niet direct, maar hierdoor kun je wel vrij snel verticaal door de spelwereld bewegen. 

Verhaal van een solospel

Dit alles wordt ondersteund door een verhaal dat bestaat uit veel stemwerk en filmpjes. Dat laatste is bijzonder voor een mmorpg, meestal wordt het verhaal immers verteld in lange mi ieteksten. Blade & Soul kiest echter voor een meeslepende aanpak, met een pakkende soundtrack en spannend camerawerk om je geïntere eerd te houden. Hoewel het verhaal bij onze eerste speelse ies in de bèta niet heel origineel aanvoelde, wist het ons wel net zo goed te pakken als bij menig eenspelerspel. Dit is iets wat maar weinig mmorpg's kunnen bewerkstelligen.

Ontwikkelaar NCSoft lijkt zich maar al te goed bewust te zijn van de solo-prestaties van Blade & Soul. De game heeft zelfs een optie waarmee het mogelijk is om andere spelers uit te schakelen, waardoor je in je uppie door de wereld loopt. Dat is soms wat gek als je vijanden ineens ziet sneuvelen, maar het zorgt er wel voor dat je niet zomaar raakt afgeleid door andere online gamers. Volgens NCSoft kun je de levelcap bereiken door alleen maar het verhaal te volgen, dus je bent op deze manier wel een tijdje zoet. 

Media has no description

Volgend jaar komen we er achter of Blade & Soul blijft boeien. Het is gelukkig vrij simpel om de game even uit te proberen: hij wordt namelijk free-to-play. Blade & Soul verschijnt op 19 januari voor pc.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou