Black is het nieuwste spel van Criterion, de ontwikkelaar van de Burnout reeks en de veelgebruikte Renderware engine. Doordat Criterion deze Renderware engine zelf het beste kent van alle ontwikkelaars, weet men ook veruit de mooiste plaatjes uit deze engine te halen. Dit blijkt wel uit Black, het nieuwste spel van Criterion dat grote kans maakt om het mooiste spel van de huidige generatie consoles te gaan worden. Het spel mag dan wel verschijnen wanneer de eerste next-gen console al op de markt is, maar zoals het er naar uit ziet zal dat het succes van Black niet in de weg staan.

Schieten en beschoten worden zijn de twee elementen die in Black centraal staan. Het spel is een first-person shooter gesitueerd in Oost-Europa. In het spel neem je de rol aan van een lid van een Black Ops team. Van Covert Ops heeft dit echter niet gehoord, want de directe aanval is de enige optie. In Black staat je een haast ongelimiteerde hoeveelheid kogels, een ruim arsenaal aan wapens en non-stop actie te wachten. Een ultiem, hersenloos knalfestijn voor de Rambo's onder ons. Er zijn echter meer shooters die een onophoudelijke stroom tegenstanders op je af laten marcheren, maar Black belooft alle voorgaande games te overtreffen.

Met Black probeert Criterion de ervaring te creëren van de echt Hollywood vuurgevechten. Kogels zullen langs je oren zoeven, in muren slaan en afketsen waar je dat zou verwachten. Auto's, tonnnen en andere explosieven maken het spektakel compleet, maar het is vooral de interactieve, vernietigbare omgeving die de show steelt. Zo kun je pilaren omver blazen, de letters van een bankgebouw eraf geschieten en zelfs een hele voorgeven van een gebouw tegen de grond blazen. De destructie kent wel enkele beperkingen: de ondergrond zal geen kraters oplopen en ook kan een deel van de muren niet kapot geschoten worden, maar verder kun je je op haast alles in de omgeving uitleven.

Ondanks al het spektakel dat we gepresenteerd kregen, heeft Black nog een aardig lange weg te gaan in de ontwikkeling. Het grafische vlak is voor zo'n 50% voltooid, op het gebied van gameplay heeft men pas 30% van het spel af. We moeten ook enkele kantekeningen plaatsen bij de toch wel vrij beperkte opzet van Black. Criterion heeft de nadruk wel heel erg op het schieten gelegd en de vraag is of het zonder interactie met andere karakters of objecten, niet snel eentonig zal gaan worden.

Bij Criterion trekt men echter de vergelijking met Devil May Cry, een spel dat ook non-stop actie biedt zonder saai te worden. Of dit ook betekent dat er verschillende arcade-elementen als combo's en multipliers aan het schietfestijn toegevoegd zullen gaan worden, is nog niet bekend. Men probeert zich in ieder geval echt op de consolegamer te richten en niet, zoals veel FPS spellen op console, continu te kijken naar hoe het genre zich op de PC geëvolueerd heeft. Een rasechte consoleshooter in hart en nieren dus.

Black wordt in ieder geval een spel dat makkelijk te verkopen zal zijn met de enorm spectaculaire beelden en de intense vuurgevechten die het spel rijk is. Of het ook voor meerdere uren achtereen zal weten te boeien, moet de toekomst uitwijzen. Electronic Arts hoopt het spel in februari van 2006 voor PS2 en Xbox beschikbaar te stellen. Voor die tijd verwachten we nog wat meer informatie, want wat we nu weten is erg summier.