Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview
None

E3 2015: Master of Orion

4X is ruimtescheepsrecht

Geschreven door Arthur van Vliet op
Een week voor de E3 kondigde Wargaming aan dat het bezig is met een reboot van de klassieke 4X-game Master of Orion. Daarmee treedt de uitgever/ontwikkelaar voor het eerst sinds lange tijd buiten de ‘World of’-kaders waar het de afgelopen jaren zo’n succes mee heeft. Het gaat om een mix tussen reboot en remake: veel van de originele Master of Orion keert terug, zij het met wat aanpassingen. Dezelfde inhoud, maar dan toegankelijker, is hoe Wargaming het zelf beschrijft op de E3 in gesprek met Gamer.
None

Micromanagement

Master of Orion is zo groot als je wilt. Vooraf aan een potje kies je de omvang en leeftijd van het universum waarin je met jouw ras een groot rijk wilt opbouwen. Het begin draait vooral om twee van de vier X-en: Explore en Exploit. In de Galaxy View ontdek, verken en onderzoek je nieuwe planeten, bouw je een lab, kies je welke tech je gaat onderzoeken (van een tech tree met 75 niveaus) en micromanage je de populatie die je inzet op research, voedsel of productie. Het is tevens de plek vanwaar je al je units (individueel of collectief) aanstuurt. Je komt verder, ontmoet nieuwe rassen en krijgt de voor Master of Orion kenmerkende cutscenes (inclusief GNN News) te zien.

Ter bescherming laat je scouts je nieuwe ontdekkingen bewaken en frigates de omliggende wormgaten patrouilleren om piraten een halt toe te roepen. Anderhalf uur en honderdvijftig beurten verder in de game is het sterrenstelsel opengebroken, sta je in contact met meerdere rassen en is het slim om Star Bases te bouwen om je ontdekte en veroverde zonnestelsels te beschermen.

None

Nog zo’n honderdvijftig beurten verder – denk zo’n dikke drie uur totale speeltijd; potjes hebben momenteel een max van vijfhonderd beurten – is het volledige sterrenstelsel ontdekt en bezet. Om te winnen in Master of Orion kun je voldoen aan een (of alle) van de Paths to Victory: excellence, conquest, tech, economic en/of diplomatic. Voor conquest ga je uiteraard de strijd aan met concurrerende rassen. Tijdens de E3 zien we hoe de Alkari in een gesimuleerde strijd de vloer aanvegen met de katachtige Mrrshan. Het is een kwestie van kwantiteit: na de oorlogsverklaring wordt eerst de verdediging door een groot overtal van battleships en een frigate met de grond gelijkgemaakt. Een verzameling nukes op de kolonie doen de rest. De Mrrshan trekken zich terug, maar, zoals een Master of Orion-game betaamt, bezinnen zich op wraak.

Pacifisten zullen eerder de weg der diplomatie bewandelen naar de overwinning. Wie bijvoorbeeld via een zwart gat teleporteert naar een bezet stukje heelal, heeft daar de mogelijkheid om aan de onderhandeltafel te schuiven met als doel de grenzen open te gooien en een handelsverdrag af te sluiten. Diplomatie moet ongeveer gelijk worden aan hoe het in elkaar stak in de originele Master of Orion, vertelt de ontwikkelaar.

None

Nieuw terrein

Master of Orion betekent nieuw terrein voor Wargaming; de game wordt niet free-to-play maar krijgt gewoon een Steam-release. De nieuwe richting die Wargaming hiermee inslaat gebeurt op initiatief van Victor Kislyi himself. De oprichter en CEO is groot fan van Master of Orion en vernam dat er een team onder de vleugels van Atari bezig was met een reboot van de reeks. Wargaming nam het team over. Goed nieuws voor oudgedienden: vijf ontwikkelaars achter de originele game werken nu ook aan de reboot. Zo moet Master of Orion een game worden die eer doet aan de naam die het draagt.

Master of Orion verschijnt voor pc maar heeft nog geen releasedatum. De game is momenteel in alfafase, krijgt tien speelbare rassen en heeft ook een multiplayercomponent.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuwe FlatOut-game in de maak Gauntlet-remake komt in augustus naar PS4
2

Reacties op: E3 2015: Master of Orion

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • PopArt71

    • 2 jaren geleden
    Master of Orion heeft mij heel wat speelplezier gegeven toen ik nog een stuk jonger was. Een remake met hedendaagse graphics klinkt dan ook erg interessant.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ph4ge

    • 2 jaren geleden
    Ik speel op dit moment met veel plezier GalCiv3, maar MoO is en blijft toch de pionier.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.