Die conclusie mochten wij zelf trekken, hier voor onze monitor in Nederland. Begin deze week werd de game uit de doeken gedaan in Los Angeles, uren later konden we al achter onze PlayStation 4 plaatsnemen om een vroege bètaversie aan een kritische blik te onderwerpen. Een raar gegeven, maar we zijn er maar al te blij mee. Hardline is typisch zo’n game die je moet spelen om te ervaren hoe leuk ‘ie is.

Klein, maar heerlijk

Dat ligt allereerst aan de map in de bèta: het fantastische High Tension. Het level focust zich rond het centrum van een metropool met veel hoge (begaanbare) wolkenkrabbers, waarbij twee bruggen die over een brede weg liggen het middelpunt vormen en een nabij gelegen parkeergarage en bouwval garant staan voor veel schietconflicten op korte afstand. High Tension is eigenlijk een kleinere versie van Siege of Shanghai uit Battlefield 4. Dat de map relatief klein is, blijkt totaal niet erg. Zelfs met ‘maar’ 32 spelers in één game blijft het constant hectisch.

Battlefield: Hardline

Erg hectisch zelfs. Het aantal spelers lijkt perfect afgestemd op de modi in de bèta. In de modus Heist is het aan de crimineeltjes om twee zakken met geld op een bepaald punt op te halen en de zakken vervolgens elders af te leveren. De politieagenten moeten dat in de naam der wet voorkomen.  In Blood Money dienen daarentegen beide partijen geld uit elkaars kluizen te stelen. De partij die het meeste geld bijeensprokkelt aan het einde van de ronde, trekt aan het langste eind.

I’m too old for this shit

Hardline volgt zo het welbekende cops ‘n robbers-principe. Althans, EA wil dat laten lijken. Zoveel verschillen de twee modi in de bèta echter niet met die uit eerdere delen. Hardline is niet zozeer cops ’n robbers, maar geeft met zijn bankovervalthema enkel een iets andere invulling aan de fundering en formule die de serie al jaren kenmerkt. Geen tanks, maar politiewagens. Geen straaljagers, maar helikopters. Geen artillerie, maar kabelbanen. De bèta is anders dan zijn voorgangers, maar niet radicaal anders. Het thema past wel goed bij de over-the-top-actie die Battlefield al jaren naar een hoger niveau tilt.

Battlefield: Hardline

Als je met een politiewagen door de straten jaagt, je sirenes aanzet en tegelijkertijd ziet hoe een maatje met een shotgun uit het raam van de passagiersstoel hangt, schietend op het tuig dat parachuterend voorbij komt vliegen, ben je bijkans geneigd uit te stappen, je shotgun weg te gooien en hoofdschuddend ‘I’m too old for this shit’ te schallen. Er zijn momenten in Hardline waarop iedere copfilm uit de jaren tachtig en negentig betrekking heeft. Maar die momenten zijn schaars. Voor echte cops ’n robbers-situaties is het aantal spelers in één map simpelweg te hoog en bieden de modi teveel vrijheid.

Tactiek én actie

Zoals eerder aangehaald, staan actie en tactiek hoog in het vaandel in iedere Battlefield-game. Dat is in Hardline niet anders. Neem een van onze eerste potjes aan de criminele kant in de Heist-modus. We lopen achter een gast aan die één van de twee zakken met geld met zich draagt. Voor we het doorhebben maken we onderdeel uit van een groepje van zeven man. Terwijl de dollarbiljetten sierlijk uit de rugzak vliegen en een spoor van diefstal achterlaten, sprinten we door het trappenhuis van een wolkenkrabber.

Battlefield: Hardline

Als we derde verdieping bereiken, nemen we de lift. Met zeven man wachten we op het openschuiven van de deuren. Het belletje gaat, we stormen naar buiten en met maximale effectiviteit ontdoen we de gehele bovenverdieping van politieagenten. ‘Dat was awesome’, zegt iemand in mijn party. Inderdaad, dat was het. Niemand van ons groepje legt het loodje, maar de agenten moeten het korte tijd met drie man minder doen.

Niet veel later, als we nog steeds op de bovenste verdieping zijn, maken we kennis met een hele toffe nieuwe gadget: de zipline. Een van onze criminele squad-leden honkbalknuppelt een van de flatramen kapot en schiet de zipline richting het dak van een lagere, tegenoverliggende flat. De gast die het geld met zich draagt roetsjt zonder dat te communiceren naar de andere flat , waarna de rest uit pure interesse volgt. Een heel team staat vervolgens op het dak van de flat, waar een gevechtshelikopter op ze wacht zodat de zak met geld veilig naar de eindbestemming geloodst kan worden.

We kennen het uit eerdere Battlefield-games. Maar het iets andere sausje, het ontbreken van tanks en straaljagers, de kleinere schaal… We moeten toegeven dat alles overtuigend samenvalt in Hardline.

Battlefield: Hardline

Is en blijft een bèta

Battlefield 4 had (en heeft) enorm veel technische problemen. Problemen die de bèta van Hardline ook heeft. Ja, het spel werkt zonder te crashen (en naar verluidt nu ook op de PC), maar nog steeds doet de audio soms raar of schotelt het spel ons visuele bugs voor. Nu zien we dat graag door de vingers gezien het hier een bètaversie betreft, maar na Battlefield 4 zijn we op dat vlak behoorlijk waakzaam geworden - al helemaal in het geval van Battlefield-games. Gelukkig is maker Visceral Games er wel op tijd bij met de bèta, waardoor het daadwerkelijk als een testfase kan fungeren.

Het positieve gevoel overheerst, want Battlefield Hardline is simpelweg erg leuk om te spelen. Het voelt ook alsof Battlefield-formule gemaakt is om een cops ’n robbers-thema aan op te hangen. Het is daarom te hopen dat EA nog meer de nadruk op dat unieke thema legt. Als de volledige game die Heat-achtige feel weet te extrapoleren (en daarvoor zijn andere modi, kleinere maps en minder volle servers nodig), kan Hardline veel meer worden dan simpelweg een tussendoortje tot Battlefield 5.