Al zal je deze sinterklaas en kerst niet worden bedolven onder de strategiegames, toch zijn er een aantal titels die deze winter groot uitpakken. Naast het veel gehypte Empire Earth brengt Ubisoft de nieuwste (en eerste) game van Liquid Entertainment uit. Alhoewel....'onbekend'? Battle Realms is sinds lange tijd een nieuwe game gemaakt onder leiding van Ed Del Castillo, de gamesveteraan die bekend werd met zijn werk voor Westwood: Command & Conquer. We bekeken de reden waarom Battle Realms door enkele sites nu al de grote concurrent voor Warcraft III is genoemd. In het land van de ondergaande zon

Het verhaal speelt niet bepaald dicht bij huis, namelijk in het verre oosten, waar ninja's gewapend met satéprikkers door de lokale afhaalchinees sluipen, op zoek naar hun volgende bamihap. Bereid je dus voor om in het land van de ondergaande zon een stevige slag te leveren.

Jij speelt de rol van Kenji, een krijger die na een lange reis terugkeert naar zijn thuisland. Bij terukeer komt hij erachter dat er een hevige oorlog heerst tussen 4 clans, de Dragon, Serpent, Lotus en Wolf Clan. In deze oorlog zal Kenji moeten beslissen of hij zijn oude 'Serpent Clan' trouw zal blijven of dat hij uiteindelijk één van de andere clans zal steunen.

Tijdens het spelen van Battle Realms zal Kenji regelmatig flashbacks krijgen, iets wat de speler uitleg zal geven over de achtergrond van de verschillende personages. Een lange zoektocht naar Kenji's verleden en dat van zijn familie is begonnen...

waar de rijstvelden 3D zijn...

Net zoals veel strategiegames heeft ook Battle Realms de stap naar 3D gemaakt. In een vroege beta die we een tijdje terug speelde viel me vooral op dat er veel aandacht is besteed aan de kleine details van de map. Zo zie je het gras met de wind meewaaien en zal water netjes opspatten als je er met een unit doorheen loopt. Daarnaast zie je een continue schaduw van wolken die over het landschap waaien. Kortom een mystieke omgeving die perfect lijkt te passen bij het verhaal.

Net als StarCraft zullen de verschillende clans een groot verschil zijn in termen van krachten en beschikbare units. Zo zijn de conventionele strijdkrachten te vinden in de Dragon Clan, de grote (en vaak misvormde) monsters in de Wolf Clan en de units met een aanleg voor magie in de Lotus Clan. Afhankelijk van je speelstijl ben je dus beter af met een bepaalde groep. Units verschillen van snelle boogschutters en samurai tot trage, logge maar uiterst doeltreffende balistic-units. Van de magische eenheden mag je veel verwachten in de vorm van spectaculaire en doeltreffende lichteffecten.

Resources en units Al is het totale aantal eenheden in Battle Realms hoog, de hoeveelheid is per clan beperkt gehouden. De kracht van het spel ligt namelijk in de optie om soldaten te customizen.

Zo start je een game met een serie boeren/burgers die je laat zorgen voor de resources zoals water en rijst. Hierna bouw je een dojo waar enkele boeren tot soldaat worden getraind. Wil je units specialiseren dan bouw je gebouwen die daarvoor geschikt zijn. Resultaat: een volledig leger door jou samengestelde eenheden.

Wil je soldaten te paard trainen? Dan zorg je het best dat er wilde paarden worden gevangen door je voetvolk. Eenmaal je deze paarden (die verspreid staan over de map) hebt getemd in de lokale stallen kan je jouw units deze dieren laten berijden.

Van beta naar final

Ondertussen is de game geinstalleerd op de harddisk en ben ik begonnen met de campaign. De eerste ervaring met de beta beloofde alvast veel, maar voor een definitief oordeel zullen we de final eens wat beter moeten bekijken. We houden je op de hoogte. Verwacht deze week onze review.