Gameshop Stories: wat wil de klant in 2013? | Gamer.nl

Gameshop Stories: wat wil de klant in 2013? | Gamer.nl

EA Sports heeft een gratis FIFA 14 Ultimate Team: World Cup-modus aangekondigd voor FIFA 14.

JvB: Terwijl we de overtollige kilo's van de feestdagen er nog af trainen - jammer dat de Wii U zich daar niet zo voor leent als de Wii - hebben we bij Gamer.nl allang bekeken wat de beste games van 2013 worden. Moet je kijken wat een klappers er voor de deur staan: Watch Dogs, SimCity, BioShock: Infinite en natuurlijk Grand Theft Auto V. We mogen dan net begonnen zijn aan een overgangsjaar, waarin de huidige generatie spelcomputers waarschijnlijk nu écht afgelost gaat worden door de volgende, maar dat betekent niet dat we het moeten doen met oud spul op onze Xbox 360 en PlayStation 3. En ik durf te wedden, Roy, dat jouw eerste klant van dit jaar voor één van de titels in onze top tien kwam. Heb ik gelijk of heb ik gelijk?

RS: Ja, dat zou je zeggen hè. En ergens klopt het ook wel een beetje. De eerste klant van 2013, een vader met zijn dochter van een jaar of zes, kwam voor een nieuwe Tomb Raider – goed voor de zevende plaats van jullie Top 100. Hij had afgelopen weekend Tomb Raider: Underworld uitgespeeld en vroeg zich af of er nog een Tomb Raider-game was uitgekomen. Deze meneer was totaal niet op de hoogte van de spellen die reeds uit zijn voor de PlayStation 3, laat staan de komende titels. En eigenlijk is dat niet eens opvallend, de meeste bezoekers hier zijn niet per se zogenoemde hardcore gamers. De beste man ging uiteindelijk naar huis met Tomb Raider Trilogy en het advies ook zeker eens een Uncharted-game te spelen. Verder kreeg ik voornamelijk veel ‘beste wensen’ van onze vaste klanten uit de buurt, wat mensen voor exemplaren van Fifa 13 en Call of Duty: Black Ops II en veel anderen kwamen games wi elen. Naar nieuwe titels werd nauwelijks gevraagd, al vroeg één klant wel naar de releasedatum van de PlayStation 4.

JvB: Je zou verwachten dat mensen zich tegenwoordig veel meer inlezen voordat ze een gamewinkel binnenstappen. Natuurlijk snap ik dat de doorsnee kopers van Fifa en Call of Duty daar geen behoefte aan hebben. Maar ik bedoel, als je een nieuwe telefoon gaat kopen, of te weten wil komen welke bioscoopfilm de moeite waard is, dan zoek je toch ook eerst naar beoordelingen op internet? Juist op het gebied van games zijn er, zeker online, karrenvrachten aan recensies te vinden. Kennelijk vertrouwen ze meer op jouw advies dan mijn oordeel. Of vinden ze het gewoon teveel moeite om dat laatste te weten te komen?

RS: Ik merk dat het over het algemeen de jonge generatie is die goed op de hoogte is van de laatste nieuwtjes. Maar dat zijn niet per se de gamers die het grote geld uitgeven. Ze weten vaak veel, maar grijpen naar de bekende titels waar veel marketing voor is. Natuurlijk kun je hierin niet generaliseren, maar het is wel een trend die ik waarneem. De gamers die wat ouder zijn en vaak een drukke baan en/of een gezin hebben, laten zich maar al te graag door ons informeren. Ze gaan er vanuit dat wij hierin een eerlijk en oprecht beeld geven en besparen zo een hoop tijd. Als wij vervolgens een keer verkeerd hebben geadviseerd horen we dit vaak terug en kunnen we dat meenemen in ons volgende advies. Ik denk inderdaad dat veel mensen het als een grote moeite ervaren om uitgebreid onderzoek te doen voor een aankoop. Je legt je vertrouwen op een gegeven moment neer bij een bepaalde bron en daar teer je een tijdje op. Voor de één is dit een magazine, voor de volgende een website en voor de ander de verkoper.

JvB: Toch lijkt jouw positie me soms nog een stuk lastiger. Wat zeg je nou tegen mensen die komen vragen waarom console- en handheldgames zo duur zijn, vergeleken met de games ze voor een habbekrats voor hun smartphone of tablet kunnen kopen? Wat dat betreft wordt 2013 volgens mij het jaar van de waarheid voor die ouderwetse, achter de feiten aan lopende kastjes onder onze tv's en in onze ta en. Zelfs ik, als echte hardcore gamer, game tegenwoordig meer op 'm mobieltje dan ik ooit had kunnen voorstellen.

RS: Als mensen, al oogklep dragend, appels met peren gaan vergelijken, is het verschil maar moeilijk uit te leggen. Jouw vraag komt overigens niet vaak voor in de winkel. Maar je houdt uiteraard altijd mensen die het product dat ze willen kopen te duur vinden. De klant die naar mijn idee het meeste klaagt over de prijs is de ouder die een spel voor zijn of haar kind koopt. Een ouder die zelf niet gamet en daardoor niet weet wat de waarde van het product is. Zelf vind ik dat als het om videogames gaat, we tegenwoordig veel meer waar voor ons geld krijgen dan vroeger. Je zou je zelfs kunnen afvragen hoe games zo goedkoop kunnen blijven. Ik zie niet hoe de mobiele games van 89 cent grote producties zoals het onlangs uitgekomen Far Cry 3 zouden kunnen vervangen. De bezitters van spelcomputers, pc's en nieuwe handhelds gaan dan ook een mooi jaar tegemoet. Ik kijk er enorm naar uit!


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou