"De bedrijven die de komende jaren succes gaan krijgen zullen niet per se grote jongens zijn", aldus Lanning. "We kijken naar het verleden en denken dat het Intel of Microsoft wordt, maar ik denk dat dit aan het veranderen is. Hoe meer bedrijven alleen maar bezig zijn met winst, hoe meer ze de kleinere, innovatieve projecten verliezen." Lanning zegt dat het moeilijk is de kosten terug te verdienen die uitgevers maken om de game in de winkelschappen te leggen. Hij denkt dan ook dat er geen toekomst is voor gamesverkoop in winkels. "Over vijf jaar is het net als het vinden van LP's in muziek."

"Het retail-model zoals we die nu kennen is fundamenteel kapot", aldus Pete Wanat, de producer van Wanted: Weapons of Fate. "Het is heel moeilijk om je game op de plank [van een winkel] te krijgen en als dat lukt, hoe lang duurt het dan voordat mensen doorgaan naar iets nieuws?" Hij noemt ook het feit dat games steeds duurder worden om te maken en dat er steeds meer games komen en het dus moeilijker wordt om op te vallen.

Uitgevers halen alles binnen

Ook analist Michael Pachter gaf zijn mening: "Helaas geven mensen de game-industrie de schuld van het falen van sommige uitgevers, maar het komt niet door de industrie. Het heeft wel een impact op de budgetten voor ontwikkelaars, maar de bedrijven die weten wat ze doen - Ubisoft en waarschijnlijk Activision - lijken het goed te doen."

"Het huidige model tussen de uitgever en ontwikkelaar klopt niet vanuit het perspectief van de ontwikkelaar, omdat zij bijna alle waarde creëren, maar de uitgever bijna alle waarde binnenhaalt. Kijk naar Guitar Hero 3: een miljard dollar door één game! Wie heeft die miljard dollar gekregen? Niet Neversoft. Niet RedOctane. Niet Harmonix."