"Het merendeel van het publiek tijdens de E3 vroeg zich af wat Nintendo gaat doen met een hartslagmeter. Maar het kan meer dan alleen je hartslag opmeten. [...] De Vitality Sensor heeft een hoop potentie voor applicaties zoals het opmeten van hoe bang de speler is in een horrorgame", aldus Iwata.

De nadruk van de Wii Vitality Sensor ligt echter bij het ondersteunen van een gezonde levensstijl. Volgens Iwata twijfelen veel mensen over het slagen van de hartslagmeter, zoals ook het geval was bij het inmiddels zeer succesvol gebleken Wii Fit. "Niemand weet hoe mensen gaan reageren voordat het lanceert [in 2010]. We begrijpen dat iedereen een goede levensstijl erop na wilt houden, dus ik geloof dat als dit product die wens kan ondersteunen,  het een grote impact op de samenleving zal hebben."

Relaxgame

"We willen eerst een videogame voorstellen waarbij het thema ontspannen is, wat juist het tegenovergestelde van traditionele [games] is, om het leven van spelers te verrijken. Wat als je de mogelijkheid hebt om [na een drukke dag] bij te komen en te relaxen, of te kijken hoe nerveus je bent door je vinger in het apparaat te steken?"

Nintendo is de Vitality Sensor al aan het testen met deze insteek in gedachte. Volgens Iwata gebruiken diverse medewerkers het apparaat al en beginnen er patronen zichtbaar te worden. "Iedereen heeft ervaringen gehad waarbij je niet goed in contact staat met de conditie van je lichaam, of waarbij je lichaam uitgeput is door een drukke periode. Als je dagelijks echt kan meten hoe het met je conditie staat, kun je daadwerkelijk zien hoe het met je gaat. Je kunt het vergelijken met elke dag op een weegschaal staan en de verandering in je gewicht zien."