Guay legt uit dat Ubisoft Montréal bij het creëren van een nieuw IP altijd drie ingrediënten nodig heeft: een getalenteerd team, tijd en de juiste techniek. Een getalenteerd team heeft de studio, zo zegt hij, en de game is al twee jaar in ontwikkeling en zal zeker dit jaar nog niet worden verscheept.

"Het derde ding dat je nodig hebt is fantastische technologie, een geweldige engine", vertelt Guay. "Want wanneer je een nieuw IP bouwt, wil je nieuwe ervaringen brengen. Om een nieuw soort ervaring te creëren, hebben je designers nieuw tools nodig, een nieuwe engine, en dat hebben we gemaakt. We hebben een zeer sterk team van engineers en we hebben de nieuwe engine gebouwd om designers nieuwe mogelijkheden te geven, nieuwe dingen die ze kunnen doen. Dat is hoe we zoveel detail en dichtheid in ons Chicago heben kunnen creëren.

Next-gen

Ook zegt Guay dat de game "meerdere platformen zal ondersteunen". Het feit dat Guay vaag blijft over de platformen waarvoor de game gemaakt wordt, doet vermoeden dat Watch Dogs wordt ontwikkeld voor de volgende generatie spelcomputers, naast de PC. De kwaliteit van de graphics in de E3 demobeelden deden al geruchten hierover oplaaien.

Op zijn perswebsite vermeldt Ubisoft wel dat de game uitkomt voor PC, PlayStation 3 en Xbox 360, maar in het officiële persbericht waarin de game wordt aangekondigd wordt er niet over platformen gerept. Het feit dat Ubisoft vaag blijft hierover, kan er op wijzen dat Watch Dogs wel degelijk een game is die op de volgende generatie spelcomputers uitkomt.