Met Assassin's Creed is Ubisoft het eerste bedrijf dat DirectX 10.1 ondersteunt voor haar pc-games. Voor dit geintje moet je wel een moderne bak hebben met Windows Vista SP1 en een ATI Radeon HD 3000 grafische kaart. Nu blijkt dat gamers die optimaal genieten van Assassin's Creed met DirectX 10.1 een hogere framerate ervaren dan de 'normale' spelers. En dat was volgens Ubisoft nu net niet de bedoeling.

Ubisoft heeft besloten de DirectX 10.1-ondersteuning weer te verwijderen uit Assassin's Creed in de eerstvolgende patch. Reden zou een bug zijn in het renderingsproces, die de hogere framerate veroorzaakt. Vooralsnog hebben spelers nog geen problemen ervaren met deze bug, wat de keuze nogal onlogisch maakt.

Toch is Assassin's Creed door DirectX 10.1 niet 'the way it's meant to be played' volgens Ubisoft. Bovendien is ook nVidia niet echt tevreden dat alleen ATI-kaarten een hogere framerate halen, wat mogelijk ook een reden is om de DirectX 10.1-ondersteuning te verwijderen.