Meestal nemen we releasedata die niet direct van een uitgever komen met een korreltje zout, maar soms zijn ook de releaseschema's van die uitgevers zelf bijzonder onwaarschijnlijk. In een vandaag vrijgegeven releaseschema voor het eerste kwartaal van 2009 duikt namelijk de survivalgame I Am Alive op. Een spel waar we buiten een trailer nog niets van gezien hebben en wat naar verluidt een miljoenenproduct is.

Het eerste wat je dan denkt: drukfoutje. Maar navraag van Eurogamer leert dat Ubisoft het spel wel degelijk voor het eerste kwartaal op de planning heeft staan en wel voor het einde van maart. Er zijn een aantal mogelijke scenario's: 1. Ubisoft wil ons verrassen. I Am Alive belooft een bijzonder spel te worden en door zo min mogelijk ervan te laten zien blijft die verrassing overeind wanneer het spel in maart vanuit het niets in de winkels ligt. 2. I Am Alive is niet zo'n topper. Het is niet de high-profile titel van het kaliber Assassin's Creed die we gehoopt hadden. Het spel was altijd al bedoeld als een leuk opvullertje voor de releaseschema's en is niet meer dan onderhoudend. 3. De aandeelhouders moeten tevreden gehouden worden. Releaseschema's zijn voor aandeelhouders vaak een goede indicatie voor de kwartaalcijfers van een uitgever. Hoe langer er grote titels op rondzwerven, hoe groter de winstverwachting voor een bepaald kwartaal. Ubisoft stelt games wel vaker vlak voor de releasedatum uit. 4. Een interne vergissing. Door miscommunicatie is 'maart 2010' perongeluk in 'maart 2009' veranderd en daarvan zijn ook de Ubisoft-medewerkers die Eurogamer contacteerde niet op de hoogte.