Nieuws
Elder Scrolls 6

Todd Howard: 'Moeilijk voor te stellen' dat Elder Scrolls exclusief wordt

'Hard to imagine'

Geschreven door Erik Nusselder op
Bethesda's studiobaas Todd Howard heeft gereageerd op de mogelijke exclusiviteit van Bethesda-titels op Xbox. Dat deed hij tijdens een interview met gamesindutry.biz.

De interviewer legt hem voor dat het, ondanks het recente voornemen van Microsoft om Zenimax - en dus Bethesda - te kopen, moeilijk voor te stellen is dat het bijvoorbeeld The Elder Scrolls 6 exclusief zou houden voor zijn eigen kanalen. Howard: "Ik ben het ermee eens dat dat moeilijk is om voor te stellen". Veel meer wil Howard er niet over kwijt.

Microsoft heeft eerder aangegeven dat het gemaakte deals zal honoreren. Zo komen Deathloop en Ghostwire: Tokyo exclusief uit voor PlayStation. Ook heeft het bedrijf in het verleden laten zien dat het zijn eigen titels ook naar andere platforms kan brengen of daar kan blijven ondersteunen, zoals met Minecraft of de Ori-games op Nintendo Switch.

Voor Bethesda heeft Microsoft gezegd dat de exclusiviteit per game bekeken zal worden. Howard is het daar mee eens. "Wij bekijken het, en dat hebben we altijd gedaan, per geval. Dat doen we ook als we bij Microsoft horen. Zij zijn best open geweest op andere platformen, niet alleen binnen Xbox. Dit zeg ik als buitenstaander, maar als je tien jaar teruggaat bij Microsoft, zou je ook niet hebben verwacht dat ze de hele Office-suite op een iPhone zetten."

"Ik kan niet echt voorspellen waar dingen komen, behalve door te zeggen dat we dit soort beslissingen als zelfstandige ook hebben gemaakt. Als je naar elke Elder Scrolls-game kijkt, is er exclusiviteit geweest op Xbox of met Microsoft. We hebben voor elke game een partnership gesloten. Morrowind was zo'n beetje een console exclusive, Oblivion was lange tijd exclusive, de DLC van Skyrim was lange tijd exclusief. Wij beslissen wat het beste is voor ons publiek wanneer de tijd daar is, en dat kan ik vandaag nog niet voorspellen."

Dit artikel delen:

Lees meer

Call of Duty: Warzone is 80 miljoen keer gedownload Baas CD Projekt Red biedt excuses aan voor opmerking over crunch
19

Reacties op: Todd Howard: 'Moeilijk voor te stellen' dat Elder Scrolls exclusief wordt

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    hulstpower

    • 30 oktober 2020 09:03
    Zag dit vanmorgen op een ign podcast en 1 van de mannen zei, dat Tom howard de vraag herhaalde en dat het bij hem er op neer kwam dat ie er niet op in wou gaan. En dat bethesda games gewoon xbox/pc exclusive worden. Ik verwacht dit ook maar dat ze wel op steam komen sinds micro dat wel doet. playstation en epic gamestore verwacht ik van niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ryme

    • 30 oktober 2020 09:14
    Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar Starfield. Die zal eerder uitkomen dan Elder Srolls 6 lijkt mij

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigmichiel

    • 30 oktober 2020 09:59
    Zolang Bethesda nog niet van Microsoft is gebeurt er helemaal 0,0. Nee er worden ook niet al stiekem plannen of roadmaps gemaakt tussentijds, dat mág Microsoft niet eens wettelijk gezien.

    Bij Disney en de Fox overname zag je exact hetzelfde. Men kon nog niks met de Fox personages gaan inplannen zolang de overname niet 100% was afgerond.

    Het heeft dus ook 0 zin om hierover te speculeren, gezien er nog niets te speculeren valt. Zolang de overname niet rond is zal het sowieso multi platform zijn. Pas zodra de overname rond is zal Microsoft kunnen bedenken wat ze doen qua exclusiviteit.

    Overigens verwacht ik geen exclusives. Microsoft is juist pro-actief exclusives de wereld uit aan het helpen.

    Phil Spencer zelf geeft ook aan niet naar 1 business model te kijken maar naar alle. Als ze naar één business model zouden kijken zou iedere Microsoft game Free to play en vol met microtransacties zitten want dat levert onder aan de streep verweg het meeste geld op. Games zullen ook niet Gamepass exclusives worden, je kunt ze altijd los kopen bv.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 30 oktober 2020 10:11
    @bigmichiel klopt allemaal wat je zegt en hij zei ook dat ze genoeg devices ondersteunen. Maar ps valt daar niet onder. Deze games komen niet uit voordat de deal rond is maar om te hopen dat na de deal goed gekeurd is door instanties en deze games uit komen kan je wel beetje vanuit gaan dat ze niet meer naar de playstion systeem komt. Disney gaat ook geen content meer uitbrengen op Netflix amazon en HBO plus zo simpel is het.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigmichiel

    • 30 oktober 2020 14:28
    @hulstpower Phil Spencer heeft zelf al aangegeven open te staan om Gamepass uit te brengen op de Playstation danwel Nintendo Switch. Ze leggen de focus eerst op devices als een chromecast e.d. maar wat betreft Microsoft zelf staan ze open om ook bij de directe concurrent hun dienst uit te brengen.

    Zelf verwacht ik eerder dat Sony danwel Nintendo hier een stokje voor zullen steken. Of ze moeten een deel van de omzet kunnen krijgen.

    Punt is, het maakt Microsoft steeds minder uit op welk device je speelt. Zolang er maar een deel van de omzet bij hun terecht komt. Of dat nu via gamepass of via een aankoop van een game is maakt niet veel uit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 30 oktober 2020 14:34
    @bigmichiel ja en dat heb ik in andere bericht gezegd dat es 6 alleen op ps5 komt als gamepass daar op is. En dat geloof ik want hun willen 1 of 3 miljard gamers dat red je niet met xbox en pc. Maar met alles wat maar een scherm en internet heeft. Maar een disc van Sonys store de game kopen geloof ik niet in. Als de deal rond is en hij is nog niet uit. Want hey als Es6 uit komt voor de deal rond is kan het wel natuurlijk. Maar dat geloof ik niet

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 30 oktober 2020 10:25
    Hij bedoeld dat ie zich moeilijk kan voorstellen dat ie nu Skyrim alleen nog maar op microsoft apparaten kan uitbrengen :P
    En hij was net bezig om m uit te brengen op de broodroosters van de blokker.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    HunterSeeker

    • 30 oktober 2020 10:32
    denk zelf dat ze tijdelijk exclusief worden, wil je nu spelen? Dan ga je naar Xbox. Zoniet? dan wacht je maar een half jaar totdat je er mee aan de slag kan. ja maar ik heb geen xbox en wil het nu spelen.
    En dan hebben ze je met de cloudgaming.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 30 oktober 2020 10:44
    @HunterSeeker
    Ik denk dat je beetje gelijk heb alleen dat het op apparaten is waar gamepass op staat.
    Zoals ze zijn misschien al bezig met van die smart sticks die je alleen in je tv doet en misschien een app voor tv dan is er nog ios waar ze aan werken.
    Waarom zouden ze de playstation dan nog een dikke game geven moeten.
    Sony breng hun games ook niet naar xbox of windows store op pc uit.
    Hoop het voor mensen die alleen een playstation gaan halen,maar ben bang van niet.
    Dit worden ex games voor gamepass supported apparaten en misschien steam.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 30 oktober 2020 11:29
    @hulstpower op zich kan ik meegaan in deze uitleg, ware het niet dat je 1 wezelijk verschil over t hoofd ziet.
    Microsoft heeft deze generatie een compleet ander business model dan Sony. Het gaat MS niet om het aantal consoles dat ze verkopen, maar om het binden van mensen aan hun services.
    En als ik zie dat je je nu bij minecraft op de ps4 ook al kan (en straks MOET) aanmelden met je MS account, lijkt het me helemaal niet ondenkbaar dat ze hun games gewoon op Sony systemen uitbrengen. De mensen die al een MS systeem hebben die kopen m toch niet voor een Sony systeem omdat ze een goedkopere optie hebben in gamepass. Maar die mensen die alleen een Sony systeem hebben, waarom zouden ze daar niet nog een paar centen meer meepakken?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    FishSt1ck

    • 30 oktober 2020 12:20
    @darkmanwls
    Binden aan services, maar wel betalende subscribers op Game Pass. Het hebben van een MS account is echt niet waar ze het voor zullen doen. Enkel als Microsoft overtuigd is dat het uitbrengen op PS5 niet minder Game Pass subscribers op zal leveren is er een kans op PS5 release. Zelfs als is het tijdelijk exclusief wordt zal dat nooit van te voren worden aangekondigd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 30 oktober 2020 13:01
    @darkmanwls minecraft was al op de playstation voordat ze die kochten.
    Je hebt gelijk hun business model is anders maar ze willen mensen naar gamepass trekken zoals netflix disney+ en zo dat doen en ik denk niet dat sony zo grote seller voor gamepass dan op ps uitbrengt.
    Misschien zeg je over een jaar hulstpower je had het helemaal mis en dan zeg ik ja klopt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 30 oktober 2020 21:40
    @hulstpower Dat weet ik dat minecraft al op PS was voor MS het kocht. Mijn punt is dat je straks gewoon een game op playstation hebt, die inlogt op xbox live. Dus de link is er al. Sony heeft dus al toegestaan dat een game op HUN netwerk verbinding maakt met de daadwerkelijke abonnements service van microsoft. Dat is wel effe wat anders dan alleen maar multiplayer tussen consoles, er worden daadwerkelijke accounts gegevens gebruikt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 31 oktober 2020 08:44
    @darkmanwls als bethesda deal rond is word het alleen op playstation als gamepass daar op komt dat is wat ik denk. Dit is waar Microsoft geld mee wilt verdienen en ligt hun focus ook op.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    FishSt1ck

    • 30 oktober 2020 12:30
    Ik kan me goed voorstellen dat mensen met deze vraag zitten, echter zijn deze games nog zo ver weg en de deal met MS nog niet rond dus niemand kan er iets over zeggen. Het enige wat je dan krijgt zijn vage uitspraken die alleen maar meer vragen oproepen.

    Phil Spencer kan er niets over zeggen omdat Bethesda nog niet van Microsoft is en ze dus nog niets in te brengen hebben. Todd Howard kan er niets over zeggen omdat op het moment dat Microsoft Zenimax heeft overgenomen zij aan het roer staan en niet hij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DenXD

    • 30 oktober 2020 13:10
    Voor 7,5 miljard ga je niet als Sinterklaas spelen natuurlijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Djobba007

    • 30 oktober 2020 16:28
    @DenXD Dus dat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 30 oktober 2020 17:39
    @DenXD Je gaat ook niet een grote inkomstenbron negeren, die 7.5 miljard moet wel terugverdiend worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DenXD

    • 30 oktober 2020 22:23
    @gimbal2 Die 7,5 miljard ga je niet terugverdienen op die 100 miljoen PS5 gebruikers. Die ga je terugverdienen op die x aantal 100 miljoen mensen met een smartphone en een PC.

    https://newzoo.com/wp-content/uploads/2020/05/Newzoo_Games_Market_Revenues_2020.png

    Mobile gaming is 48% en PC gaming 23% van de gehele markt. Als je dan met 28% console gaming zit (Ff duimzuigen > 12% Sony, 10% Nintendo, 6% Microsoft?) dan stelt die 12% tegenover die 75% helemaal NIETS voor.

    De enige manier waarop je op een PS5 (of PS4) TES6 kan gaan spelen is als Sony GamePass toe laat. Anders niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.