De GameCube-controller uitgebreid besproken

Smelt in je hand, niet in je mond. Dat laatste hebben we nooit geprobeerd, maar het ergonomisch ontwerp van deze controller maakt in ieder geval dat je nauwelijks nog voelt dat je iets vast hebt. Toegegeven, het achtergestelde gele broertje van de linker analoge stick is misschien niet ideal om shooters mee te spelen. Speel echter een actieavontuur waarbij je de camera zo af en toe eens moet draaien en je wilt niets anders meer. 

Het is niet voor niets dat Nintendo er tijdens de levensloop van de Wii voor koos om de GameCube-controller weer nieuw lezen in te blazen. De Classic Controller (Pro) was leuk, maar moest het qua handligging toch afleggen. Met zijn vier GameCube-aansluitingen dient de Wii gelukkig als een prima vervanging voor wie zijn Cube op de bonnefooi had ingeruild toen de opvolger uitkwam.

Natuurlijk is de GameCube-controller ook niet ideaal. Er zit bijvoorbeeld maar één schouderknop op, de Z-button aan de rechterkant. Dat zou met de besturing van games van tegenwoordig nog best eens lastig kunnen worden en maakt het spelen van first-person shooters er wederom niet makkelijker op. Het werkte dan weer wel voor een Beyond Good & Evil. Het was zelfs zo dat de controller met zijn eenzame Z-knop leek op een fotocamera. Je gebruikte deze knop in het spel namelijk om foto's te nemen, een belangrijk onderdeel van de gameplay. Misschien een beetje vergezocht, maar wat moet je anders als iedere nieuwe controller na verloop van tijd uit je handen glipt.