Het komt niet elke dag voor dat developers openlijk kritiek geven op werk van elkaar, al is de Gamedevelopers Conference volgens Joystick101.org de uitzondering op deze regel.

Op de laatste dag van de conferentie hadden projectleiders van 'Thief' (The Doug Church) en 'Deus Ex' (Warren Spector) een sessie waarin er kritisch werd gekeken naar de gebreken van beide games. Dat resulteerde in een aardige discussie:Warren: Why in Thief am I given so little information about the mission and what I'm getting into?

Doug: We did it deliberately, not that it wasn't discussed endlessly. There was lots of team chaos and discussion. We wanted Thief to be a game that forces the user to dynamically react to what occurs. We didn't want a lot of planning, we wanted it to be played on the fly. Give the player enough information for an initial plan of attack.

Warren: (shakes his head) I want more direction on how big the mission is. You never know how close you are to your goals or some general difficulty information.

Warren: The other thing is that I'd be less upset if you'd replenished my inventory. It's so inconsistently replenished that I don't know if this is a time to use my fire arrows.Een dergelijke discussie tussen IDsoftware en Epic of tussen Valve (Half-Life) en Bungie (Halo) zou natuurlijk helemaal interessant zijn, al moeten we daarvoor nog waarschijnlijk een jaartje wachten tot de volgende GDC.

De discussie Thief vs Deus Ex vind je alvast op Joystick101.