"Mensen denken misschien dat we zonder reden seks in de beginscène stoppen", meldt senior game designer Damien Monhier. "Dat is niet het geval. We tonen dat je personage intiem is geweest met deze vrouw [Yennefer], om je te laten denken dat hij van haar gezelschap geniet. Door seks tonen we dat zij de persoon is waar Geralt verplicht is achteraan te gaan wanneer ze verdwijnt."

Monhier meent dat seks de snelste manier is om een betekenisvolle relatie te tonen tussen twee in-game personages. Dit werkt volgens hem beter dan simpelweg de speler op te dragen iemand achterna te jagen waar hij of zij niet om geeft.

Hoewel haar terugkrijgen de belangrijkste missie is in de game, is er genoeg vrijheid om zijmissies te voltooien. Deze zijn op een natuurlijke wijze verweven, bijvoorbeeld door Geralt naar een plek te wijzen waar Yennefer voor het laatst gezien is om aanwijzingen te zoeken. Daar aangekomen blijken er echter meer dingen aan de hand te zijn, waar Geralt bij kan helpen.