We kennen vast allemaal voorbeelden van mensen met een ernstige game verslaving. Ze gaan zo op in de gebeurtenissen van de virtuele werelden dat het hun dagelijks leven begint te beschadigen. Werk komt niet langer op tijd af, af en toe een dagje school overslaan wordt ook een gewoonte en het sociale leven verdwijnt ergens in een duister hoekje. Het Koreaanse bedrijf Xtive lijkt echter een manier te hebben gevonden om dit soort game verslavingen tegen te gaan: subliminal messaging via geluid.

“We hebben berichten in akoestische geluidsgolven gestopt die zeggen dat de speler moet stoppen met gamen,” legt Yun Yun-hae, president van Xtive, uit. “De boodschappen worden 10.000 tot 20.000 keer per seconde afgespeeld. Spelers kunnen het geluid niet horen, maar hun onderbewustzijn pikt de signalen wel op. De kans is groot dat ze ze zullen stoppen met gamen.”

Korea is een van de landen waar de regering ernstig bezorgd is over obsessief game gedrag, dat vooral veel voor lijkt te komen bij online games. Het lijkt er dus op dat Xtive's onhoorbare audio sequenties gelicenseerd moeten worden door ontwikkelaars van online games. Yun heeft in ieder geval plannen om het concept voor te leggen aan zowel Koreaanse game ontwikkelaars als de overheid. Ook ziet hij meer mogelijkheden dan alleen het tegen gaan van game verslavingen.

“Ontwikkelaars kunnen een systeem installeren wat onhoorbare geluidsgolven zal uitstoten nadat het heeft gemerkt dat een speler langer dan een bepaalde tijd aan het gamen is geweest,” vertelt Yun. “We kunnen de boodschappen eenvoudig veranderen. De potentie van deze technologie is exponentieel.”

Yun vertelde er niet bij wat voor andere boodschappen hij in gedachten had. Overigens is het nog steeds niet duidelijk wat voor effect subliminal messages nu werkelijk hebben. In een aantal landen is het fenomeen sinds enkele tientallen jaren verboden.

"Must.. turn.. off.. com..pu..ter.."