Na jaren van kritiek op de Command & Conquer reeks vanwege vernieuwingsgebrek, en tegelijkertijd monsterverkopen van dezelfde reeks, pakt Westwood het ditmaal compleet anders aan. Geen NOD, geen Tiberium en geen Tanya (dat wordt een strafpunt), maar wel Chinezen, Amerikanen en een terroristische organisatie (Global Liberation Army) die de hoofdrol spelen in de nabije toekomst waarin dit spel zich afspeelt.

Daarnaast is de actie ditmaal een stuk realistischer in zowel graphics als gameplay. Door een betere AI, interactiviteit met de omgeving en de nieuwe 3D engine wordt het allemaal erg goed speelbaar.The heart of any RTS is multiplay, of course, and Generals has an added twist to the already varied three-factioned nature of the game. In fact, it's this scheme that give the game its name: Generals - a way to further increase the diversity of multiplayer confrontations. For each of the game's three "factions," there are three further operational distinctions which subdivide any given player's true abilities; Army, Air Force and Special Forces Generals each offer added benefits not available to other subdivisions of the same faction. Playing as the Americans, you might select the Air Force General, who can utilize special airborne attacks such as the napalm strike or the famed "Daisy Cutter" air-fuel bomb.

Of het allemaal wel ethisch verantwoord zal worden valt over te discusseren. Zo komt er een missie waarbij je een invasie gericht op Bagdad uit moet voeren, en de GLA blazen zich met plezier op midden in vijandelijk gebied. Dat gamers ervan houden is bekend, het is alleen even afwachten hoe de niet-gamespers hier op reageert.

Voor de hele preview, gebaseerd op een paar uur speeltijd met de game, surf je naar Game Revolution.