Nieuws
playstation

Sony legt patent vast voor AI die gamers een handje helpt

De AI kan ook microtransacties voorstellen

Geschreven door Michel Musters op
Sony heeft een patent vastgelegd voor een AI die spelers kan helpen wanneer ze vastzitten in een game.

Volgens het patent kan de AI wanneer spelers daar behoefte aan hebben zoeken door een uitgebreide database van gebruikerservaringen om er achter te komen wat spelers moeten doen wanneer ze vastzitten in een game. Zo kunnen er bijvoorbeeld oplossingen of items aangedragen worden voor het verslaan van een vijand.

Uit het patent blijkt dat het ook mogelijk is dat de AI microtransacties aandraagt, bijvoorbeeld om een item of wapen voor te stellen dat het verslaan van een vijand gemakkelijker maakt.

Het is niet duidelijk of en op welk platform Sony deze technologie wil gebruiken, al lijkt de PlayStation 5 een logische keuze. Die console staat gepland voor eind dit jaar.

Dit artikel delen:

Lees meer

Super Smash Bros.-personages die we nooit krijgen Geoff Keighley slaat E3 dit jaar over
11

Reacties op: Sony legt patent vast voor AI die gamers een handje helpt

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Sjakos

    • 13 februari 2020 10:26
    De AI & skills van NPC mag drastisch omhoog vind ik, maar niet dermate moeilijk dat de meeste gamers geneigd worden een microtransctie te doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    El Ninjo

    • 13 februari 2020 10:38
    In de basis is dit niks nieuws, diverse Mario games op de Wii hadden al een soortgelijke functie ingebouwd. De meningen over deze variant zijn verdeeld, als je vast komt te zitten dat je middels microtransacties geholpen kan worden verder te komen schiet bij velen in het verkeerde keelgat.

    Ik denk dat het allemaal wel meevalt, je hoeft het niet te gebruiken, je kan altijd nog een guide raadplegen oid voordat je hiervoor kiest.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 13 februari 2020 11:36
    Voordat iedereen nu moord en brand schreeuwt dat sony microtransacties als vast onderdeel in de ps5 gaat inbouwen, dit is slechts een patent. De kans dat dit ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden is nihil. Bedrijven vragen zoveel patenten aan voor de vreemdste dingen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 13 februari 2020 12:12
    @darkmanwls Inderdaad, sterker nog ze hebben alleen nog maar het ide vastgelegd hiermee. Het is nog helemaal niet functioneel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Sjakos

    • 13 februari 2020 14:52
    @darkmanwls dus jij weet bij voorbaat al dat het niet gebruik gaat worden en waar concludeer je dit uit?
    Want ik denk wel degelijk dat ze zoiets langzaam kunnen implementeren in de PS5.
    Zie hoe makkelijk het tegenwoordig is om even YouTube te raadplegen is zodra je ergens vast loopt.
    Sony kan een manier ontwikkelen om bijv. gedeeltes van een spel te taggen of door spelers zelf laten doen als het moeilijk blijkt te zijn. En dit kan dan weer voorgesteld worden aan spelers die ergens op dat moment vast lopen. Daar kunnen ze vervolgens een micro transactie aan koppelen zodat je met een bepaalde hulp middel makkelijker een tegenstander kan verslaan!
    Het is maar idee, maar ik vind het wel slim!
    Voor ontwikkelaars is het een manier om extra geld te genereren en de spelers die vast lopen sneller hulp te bieden zodat ze het spel niet aan de kant leggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 13 februari 2020 15:58
    @Sjakos dat is niet wat hij zegt. Het enige wat hij zegt is dat je geen voorbarige conclusies hieruit kan trekken

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 13 februari 2020 16:17
    @fonsrutte dit dus. Wellicht was 't woord nihil wat te ingewikkeld. Dat betekent dus dat de kans klein is. Niet onmogelijk, maar klein. En dan bedoel ik specifiek het microtransacties gedeelte. De hulp videos heb ik 't helemaal niet over. Effe goed lezen, dan pas reageren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Sjakos

    • 13 februari 2020 17:28
    @darkmanwls uit nieuwsgierigheid vroeg ik het en ik heb het woord 'nihil' verkeerd geïnterpreteerd!

    Waarom denk je dan dat de kans nihil is? Want dat zou je standpunt wat verduidelijken!

    En natuurlijk moet je geen voorbarige conclusie trekken en niemand doet dat. Het is maar een patent!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 13 februari 2020 22:55
    @Sjakos nogmaals ik bedoel dus dat de kans dat dit gebruikt gaat worden voor microtransacties klein is. Niet hulpvideos en zo.
    En dat denk ik omdat dat een enorm domme zet zal zijn. Vergelijkbaar met de fout die Microsoft aanvankelijk maakte door games niet 2e hands verkoopbaar te maken. Daar kregen ze ook een berg kritiek op en hebben ze toen ook snel teruggedraaid.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 13 februari 2020 21:49
    Totdat we allemaal ratjes in een laboratorium zijn.
    Dan hoeven we helemaal niks meer zelf te bedenken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Paralize

    • 14 februari 2020 12:58
    Wat een prachtig patent. Spellen dusdanig moeilijk maken zometeen dat als je verder wil je even 50 cent moet betalen en je krijgt hulp.
    Hier wordt gemikt op de gemakzucht van de mens. Als je niet meer je telefoon hoeft te pakken of alt-tabben naar internet voor een oplossing, kan je 'm snel binnen 5 seconden kopen.