Nieuws

'Sony brengt dit fiscale jaar vier miljoen minder PS5-consoles uit'

Het zou nu om ongeveer elf miljoen exemplaren gaan

Geschreven door Michel Musters op
Sony zou dit fiscale jaar, dat loopt tot eind maart 2021, vier miljoen minder exemplaren van de PlayStation 5 uitbrengen dan aanvankelijk gepland.

Dat meldt Bloomberg op basis van bronnen. Eerder dit jaar meldde de website dat Sony tot en met 31 maart 2021 wereldwijd vijftien miljoen exemplaren van de aankomende console zou verschepen, maar dit zou zijn bijgesteld naar ongeveer elf miljoen exemplaren.

De reden zou zijn dat een chip in de console lastiger dan verwacht te fabriceren is. De chipmaker verantwoordelijk voor de custom ontwikkelde chip zou in sommige gevallen zo'n vijftig procent van de verwachte hoeveelheid chips maken. Wel zou dat aantal de afgelopen tijd zijn toegenomen. Desondanks zou Sony hierdoor de verwachte aantallen hebben moeten bijstellen.

Sony lijkt ondanks de vermindering van productie grote verwachtingen te hebben omtrent het succes van de console: het bedrijf heeft volgens Niko Partners-analist Daniel Ahmad dit jaar zestig vluchten of vliegtuigen geboekt om exemplaren van de console naar de Verenigde Staten te verschepen en zo aan de hoge vraag te voldoen. De rest wordt via schepen geëxporteerd. Het is sneller, maar duurder om goederen via vliegtuig te verschepen ten opzichte van schepen.

De releasedatum en prijs van de PlayStation 5 is nog altijd niet bekend, maar morgen om 22:00 uur Nederlandse tijd zendt Sony een presentatie uit rondom de console en diens games - mogelijk wordt daar meer bekendgemaakt.

PlayStation 5

Dit artikel delen:

Lees meer

Cyberpunk 2077 bevat 45 trophies Ikea en Asus werken samen aan gamemeubels
14

Reacties op: 'Sony brengt dit fiscale jaar vier miljoen minder PS5-consoles uit'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Robbert.

    • 15 september 2020 11:27
    'Play Has No Limits'. Ironisch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 15 september 2020 13:39
    Ach 1 ding doet Sony in iedergeval beter, geen verwarring zaaien wat betreft de naamgeving EN specs.. Bij Sony is het gewoon wel of geen optical drive, en niet een enorm verschil in prestatie EN geen optical drive.. En de naam 'series' is ook de slechts gekozen naam tot nu toe, One was al zeer verwarrend omdat het niet de 1e xbox uberhaupt was.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    xeros

    • 15 september 2020 17:06
    Xbox Series S en Xbox Series X net als voorheen de Xbox One S en de Xbox one X.
    Dat valt idd ook vrij lastig te begrijpen @SuperDre

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 15 september 2020 17:42
    @xeros
    Zo duidelijk dat er inmiddels talloze artikelen over geschreven zijn. Bijvoorbeeld https://kotaku.com/i-can-t-with-these-confusing-xbox-names-1844988456

    Nee echt, super duidelijk 👍🏻

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    geeMc

    • 15 september 2020 19:58
    @niqomipa
    Poe, ja, lastig man, 6 namen onthouden :'). Maak je toch niet zo druk man, zuurpruim.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 15 september 2020 22:26
    @geeMc
    6 namen 😂 En dan doen of het de normaalste zaak van de wereld is. Als je niet snapt waarom dat verwarrend kan zijn voor de normale consument dan ben je echt goed blind.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    geeMc

    • 16 september 2020 11:31
    @niqomipa ik ken eigenlijk alleen azijnpissers die er zo over zeiken. Maar ik ben ook niet anders van je gewend.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 16 september 2020 12:33
    @geeMc
    Waar slaat dat nou weer op? Dus omdat ik een mening heb die niet met die van jou strookt ben ik een azijnpisser en zuurpruim? Ik ben een groot Xbox fan maar ik vind de benaming een zooitje. Niet omdat ik het zelf niet begrijp maar omdat papa en/of mama die een Xbox willen kopen voor zoonlief een grote kans lopen een verkeerde te kopen.

    Maar whatever, het feit dat journalisten hetzelfde probleem zien doet niet ter zake. Als je alles wat ome Phil doet niet blind volgt ben je een azijnzeiker en een zuurpruim 👍🏻

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    geeMc

    • 16 september 2020 12:55
    @niqomipa lees jij je eigen reacties wel eens terug? Je bent tegen iedereen een zuurpruim en iedereen die het niet met je eens is, heeft nergens verstand van of is een zeikerd. Het gaat niet alleen hierom, je bent gewoon een negatief stuk verdriet in het algemeen. Ondanks dat ik best wil toegeven dat je verstand hebt van het een en ander, irriteer ik me constant aan vrijwel elke comment die je plaatst onder artikelen en ik ben niet de enige.

    Een mening hebben is prima, maar de manier waarop je die (keer op keer) uit gaat gewoon nergens over. Je bent vast en zeker niet de leukste op een feestje. Je hoeft hier overigens ook niet op te reageren, want ik ben er wel klaar mee. Doe ermee wat je wil.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 16 september 2020 13:01
    @geeMc
    Oké. Vind het serieus vervelend als ik zo overkom want dat is niet de bedoeling. Ik geef meteen toe dat ik in het verleden vaak te fel heb gereageerd maar volgens mij doe ik dat al een tijdje niet meer. Dat heb ik toen ook gezegd; dat ik teveel vanuit mijn emotie reageerde en daardoor mensen tegen me in het harnas heb gejaagd. Tuurlijk gaan sommige onderwerpen me nog aan het hart en kan ik misschien wat ongenuanceerd uit de hoek komen maar waar jij het over hebt is al een poosje (maanden?) geleden.

    Ik kan nu nog wel (te) fel reageren als ik me aanvallen voel maar ik hoef toch ook niet alles over mn kant te laten gaan? Sommige mensen hebben wel erg lange tenen 😉

    Anyway, excuus als ik je irriteer, ik doe het zeker niet bewust. Ga graag met mensen in discussie en als je het grondig oneens bent dan kan dat ook wel eens hard-tegen-hard zijn. Maar ik probeer het zoveel mogelijk inhoudelijk te houden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    geeMc

    • 16 september 2020 15:09
    @niqomipa je fouten toegeven toont karakter. Ik ben zelf ook niet altijd de makkelijkste dus dan gaat het inderdaad hard tegen hard. Overigens hoef je zeker niet alles over je kant te laten gaan :). Zand erover.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 15 september 2020 14:20
    De chipmaker verantwoordelijk voor de custom ontwikkelde chip zou in sommige gevallen zo'n vijftig procent van de verwachte hoeveelheid chips maken
    Dit klopt niet. De ‘yield’ is slechts 50%, dat betekend dat slechts 50% van de gefabriceerde chips functioneert zoals het zou moeten.

    Dit zag je in het begin ook met bijvoorbeeld de OLED schermen van LG. Daar mislukte ook meer dan de helft van. Nu ze het proces veel beter in de vingers hebben lukt meer dan 90% (geloof ik) van de schermen gaat de prijs van OLED tv’s omlaag.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 15 september 2020 18:29
    Ach ja, ik ging m toch niet op release halen. Ik wacht een maandje of wat, tot ie fatsoenlijk voorradig is, er meer games zijn. En de 1e kinderziektes eruit zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 15 september 2020 22:26
    Storm in een glas water

    https://www.gamesindustry.biz/articles/2020-09-15-sony-reportedly-cuts-ps5-production-by-4m-units