Volgens Schafer stijgen de meeste games al aardig boven de standaard sciencefiction- en fantasythema's uit, maar hebben ze nog een lange weg gaan als ze net zo'n groot publiek willen trekken als bioscoopfilms en tv-series: "Ik denk dat het vooral om de inhoud gaat. Niet iedereen wil zich onderdompelen in een wereld voor geweld en toch ben ik nu een game aan het maken over bijlen en onthoofdingen. Maar ik denk dat humor wel meer mensen aan het gamen krijgt."

Inspiratie

"Het wordt in ieder geval steeds beter. Er was een tijd dat de game-industrie een korte lijst van mogelijke inspiraties had. Zo was er het Tolkien-achtige fantasie-thema, Star Wars en later kwamen daar pas nieuwe dingen bij. Ik denk dat Grand Theft Auto wat betreft inspiratie er een geheel nieuw niveau aan vast heeft geplakt. Hoe breder die inspiratie wordt, hoe meer mensen gaan gamen", aldus Schafer.

"Het is noodzakelijk dat de industrie verder kijkt dan de standaard genres. Nog voordat het grote publiek denkt dat games alleen maar over dezelfde, saaie onderwerpen gaan. Als je kijkt naar bioscoopfilms, dan zie je dat ze alle facetten van het leven behandelen: romantiek, komedie, serieuze drama's. Games lijken meer op de doorsnee blockbuster die vaak in de zomer uitkomt."