2003 was een goed jaar voor strategie gamers. Zo verschenen er uitbreidingen van WarCraft III, Command & Conquer: Generals en Age of Mythology. Een van de nieuwe RTS titels kwam van de hand van Rick Goodman, een bekende naam in het RTS genre. Hoewel Empires Dawn of the Modern World veel weg had van Empire Earth bevatte het spel toch een aantal nieuwe elementen. Stainless Steel Studios wilde met Empires strategie en tactiek aan de gamer terug geven. De beste spelers zouden in deze RTS dan ook de meeste mogelijkheden hebben om hun tactieken te gebruiken. Rick Goodman laat echter ook in dit interview weten dat hij zelf niet zo'n fantastische Empires speler is. Hij wint maar weinig games, kan amper zijn units managen en vindt zichzelf geen goede speler. Toch blijft hij echter van Empires genieten.If you look at the other RTS games, they take a different approach which is much more simple approach; maybe a rock-paper-scissors approach, or an approach where you don't have the ability to micro your battles. Every game is different and they have a different audience, so they're trying to do different things. Tevens geeft Goodman dit interview zijn visie over de toekomst van RTS games, hoe de community SSI geholpen heeft en hoe men Empires Dawn of the Modern World in elkaar geknutseld heeft.