Nieuws
Xbox Series X

Phil Spencer: 'Xbox Series X heeft winnend plan voor concurrentie PlayStation 5'

Xbox-baas laat een klein beetje info los

Geschreven door Jolien Mauritsz op
Phil Spencer, Xbox-baas bij Microsoft, heeft in een interview de lancering van de Xbox Series X besproken. Dit deed hij in gesprek met gameplatform IGN.

Het interview duurde een uur en tijdens het gesprek werd er gesproken over de nieuwe Xbox Series X, die later dit jaar moet uitkomen. Ook de lanceertitels van de nieuwe generatie Xbox werden besproken, maar Phil Spencer danst voornamelijk om het onderwerp heen. Tot nu toe is alleen Halo Infinite als first party-game voor de Series X bevestigd voor de lancering.

Het enige wat hij erover los wilde laten is dat een succesvol console niet afhangt van het aantal lanceertitels. Zo vindt de Xbox-baas dat de Xbox One te veel titels bij diens release had: “Het helpt niet dat er acht games op dezelfde dag uitkomen”, zegt Spencer. “Dat kan veel beter verspreid worden.”

Hiermee lijkt Spencer aan te geven dat er minder titels op de releasedag van de Xbox Series X gaan uitkomen vergeleken met de Xbox One. Verder geeft Phil Spencer informatie over de prijs van de Xbox Series X. Hoewel hij het precieze bedrag niet noemt, zegt hij tevreden te zijn met het prijspunt dat voor de Xbox Series X is gekozen. "Ik voel me goed over de prijs waar wij heen gaan," zegt Spencer. Ook gaf hij aan dat hij tevreden is met de prestaties van de console.

Concurrentie met PS5
Wel houdt Microsoft Sony nauwlettend in de gaten wat betreft de laatste ontwikkelingen van de PlayStation 5, maar Spencer geeft aan dat ze een 'winnend' plan klaar hebben liggen:"Ik geloof dat wij een plan hebben dat kan winnen, nu moet dat plan nog uitgevoerd worden", zegt hij. Hij zegt verder dat hij tevreden is met hoe de Xbox Series X zich standhoudt met de PlayStation 5. "Ik was tevreden met wat Sony met de PlayStation 5 in de presentatie heeft laten zien, met onder andere de verbeteringen in de SSD en Audio techniek."

Phil Spencer zegt ook in het interview dat de prijs niet alleen afhangt aan de console zelf, maar ook aan de games, backwards compatibility en diensten als de Xbox GamePass. Hij geeft ook aan dat de prijs nog steeds 'flexibel' is.

Bekijk hier welke games er tot nu toe voor de nieuwe generatie Xbox bevestigd zijn.

Xbox Series X

Dit artikel delen:

Lees meer

De eerste twee uur van de remake van Resident Evil 3 De beste gamedeals van de week: Rayman Legends, Undertale, Resident Evil 2
30

Reacties op: Phil Spencer: 'Xbox Series X heeft winnend plan voor concurrentie PlayStation 5'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Humpdog

    • 2 april 2020 14:21
    Meer games is meer vertrouwen voor de consument.

    Wat heb ik aan een elektrische auto als er maar 2 laadpalen zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    boxmeer

    • 2 april 2020 14:47
    Als je dan toch bezig bent. Waarom niet verder kijken “dan laadpalen”. Streaming, game pass + Xbox (one, s,x,etc) familie @Humpdog

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 2 april 2020 21:17
    @boxmeer Maar wat heb ik aan gamepass en family als er bijna geen lauinch titels zijn? Die gamepass en dergelijke kan ik ook allemaal wel op de one gebruiken. Dat is geen reden om een nieuwe console voor te kopen, totdat er WEL genoeg titels voor te krijgen zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 2 april 2020 14:24
    @GAmerNL: Lekkere clickbait titel, als er nu een ellenlange flamewar komt zijn jullie zelf de schudige..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 2 april 2020 14:27
    Ik hoop dat ome Phil met een lange lijst van prachtige exclusives gaat komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 2 april 2020 14:33
    Laten we hopen dat hij ons kan verbazen. Dat hij zegt dat een succes niet alleen afhangt van lanceer titels is wel zorgwekkend. 500 euro neertellen om alleen een nieuwe halo te spelen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Quorumz

    • 2 april 2020 14:43
    @Roy36NL ga je bij 8 nieuwe titels ze gelijk alle 8 kopen dan?… het grootste voordeel tov de ps5 is dat je alle bestaande titels kan spelen waarvan er dus enkele series x optimized worden zoals gears 5. Bestaande games zullen weer beter lopen en er mooier uitzien (zie het verhaal van toevoegen van HDR) Er zijn trouwens ook nog geruchten van Forza Motorseries 8

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 2 april 2020 14:51
    @Roy36NL Misschien moet je even precies lezen wat er staat, hij zegt dat het geen zin heeft om 8 lanceertitels op 1 dag te hebben en dat je ze beter kan verspreiden.
    Het aantal mensen dat alle 8 titels in een keer gaat kopen kun je denk ik op 1 hand tellen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 2 april 2020 15:08
    @fonsrutte en @Quorumz ik zei het meer omdat hij ook steeds de vraag over release titels ontwijkt. Gears 5 heb ik het einde al van gezien en een hogere framerate enz daarvoor ga ik het niet nog een keer spelen. BC is een leuk iets maar dat is ook geen systeemseller voor mij ik wil gewoon nieuwe ervaringen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 2 april 2020 15:17
    @Roy36NL De enige serie die ik erg kan waarderen van Microsoft, Halo heeft een charme wat een Gears totaal mist. Forza is mijn ding niet, racen is leuk zolang het over-the-top arcade is vind ik. Kwalitatief mindere goden als State of Decay en Sea of Thieves zijn makkelijk te negeren vooralsnog en dan heb je het wel zo'n beetje gehad met het onderscheidend vermogen van het merk Xbox anno nu.. Spijtig wel, de know-how en resources om een geweldige console te bouwen maar een schrijnend gebrek aan exclusieve software die overtuigt. Ik hoop oprecht dat de Series X me op andere gedachten gaat brengen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 2 april 2020 15:23
    @clandestine666 ik vind Halo zeer cool en kan niet wachten op een nieuwe, maar Halo en een hele nieuwe titel zal toch wel gaaf zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aces-82

    • 2 april 2020 15:25
    @clandestine666 heb je de gamepass? Vond forza ook niks tot ik horizon 4 ging proberen, echt een geniale game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 2 april 2020 15:54
    @Aces-82 Nope, deze generatie de Xbox One overgeslagen. Het was kiezen tussen PSVR en een Xbox One. Ik heb maar gelimiteerd vrije tijd om te gamen zie je. Zoals gezegd, ik mis Halo maar VR heeft me compleet overdonderd en overtuigd. Resident Evil 7, Wipeout Omega, Farpoint, Firewall, Astro Bot, Blood & Truth en nog tientallen andere vernieuwende games die ik voor geen goud had willen missen! Ik hoop echt dat de Xbox Series X gaat slagen! Ter illustratie, ik vind het software aanbod van de Switch ook ondermaats als Wii U bezitter. Zelda was magistraal maar verder vooral heruitgaves, PS3/Xbox 360 ports en pixel indies..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Quorumz

    • 2 april 2020 14:41
    misschien dat mensen gewoon zelf moeten kijken: https://www.youtube.com/watch?v=p8-lszhflhQ ipv een uitreksel van nog geen a4tje hier lezen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 2 april 2020 15:55
    Ben benieuwd, ik hoop dat ze hoe dan ook dik onder de prijs van de PS5 gaan zitten. Deze wordt volgens verschillende geruchten behoorlijk aan de prijs dus zou mooi zijn als Microsoft daar dan flink onder gaat zitten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 2 april 2020 15:56
    @Mmo-veteran ik heb dat ook vernomen helaas

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 2 april 2020 17:14
    @Mmo-veteran
    Bron?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wazp

    • 2 april 2020 17:16
    @Mmo-veteran ik zou het heel knap vinden als ze dik onder de prijs van de ps5 kunnen zitten. Zeker gezien de krachtige GPU die in de Xbox komt.

    Persoonlijk ben ik erg benieuwd met welk ontwerp Sony komt. Want die toren gaat bij mij niet onderin mijn tv meubel passen ben ik bang. En uiteraard welke exclusives komen op beide consoles uit.

    Prijs en specs maken mij niet veel uit. Verschil in graphics is al jaren marginaal tussen xbox en playstation (In mijn ogen dan hè). Ik speel op een console om lekker onderuit gezakt vanaf de bank te kunnen spelen. Voor de graphics start ik mijn game pc wel op, voor games als cyberpunk etc.

    Nouja we gaan het allemaal zien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 2 april 2020 17:56
    @wazp Je vergeet dat Ms een heel stuk groter is dan Sony en stukken meer omzet en winst maakt, die kunnen zich makkelijk veroorloven om onder de maakprijs te gaan zitten. Sony iets minder.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 2 april 2020 18:02
    @-it-
    Dat is het mooie van concurrentie. Uiteindelijk plukken wij als consument daar de vruchten van.