Over het 3D client-server patent van worlds.com | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Op wired.com is een artikel verschenen over het pas verkregen patent van worlds.com.

In 1994 maakte dit bedrijf een 3D Chat client, welke 'worlds chat' genoemd werd. Hier konden chatters met elkaar praten en daarbij waren leuke avatars te zien, en daartu en vond nog interactie plaats ook. Maar hierbij had je wel een snelle verbinding en een snelle pc nodig. Dus maakten ze een nieuwe versie die met een client-server systeem werkte.

Deze kwam in 1996 beschikbaar onder de naam 'worlds.com' en het bedrijf vroeg een patent aan. Dit patent luidt in het kort als volgt: "multiple users to interact in a three-dimensional, computer-generated graphical space where each user executes a client proce to view a virtual world from the perspective of that user. The virtual world shows avatars representing the other users who are neighbors of the user viewing the virtual world."

Nu is deze patent dus verkregen, en was men bang dat de gamesindustrie hiervan nog veel te horen zou krijgen. Dit is inderdaad het geval, maar het bedrijf richt zich vooral op de MMORPG's. Het eerste slachtoffer wordt Everquest.

Men wil dus aardig wat licenties gaan verkopen aan de gamedevelopers, maar ik betwijfel dat het gaat lukken."I don't expect people to just roll over and accept this," he said. "I expect they will challenge the patent and try to get it overturned."

But that may actually prove tricky for Sony, Microsoft and other 3-D online world developers, simply because Worlds.com was specific in its patent and didn't shoot for a broad, overarching patent like Compton's New Media did in 1994 when it basically attempted to patent multimedia.

"It's clear that the claims are not broad enough to encompa all 3-D-type graphics programs and systems," said Bob McAughan, a patent attorney for the law firm Howrey, Simon, Arnold & White.

The Worlds.com patent specifically covers the end user's ability to limit the number of graphical images, called "avatars," seen on the user's screen. A game like EverQuest uses a more broad visual control that covers the user's ability to see the whole world, players, monsters, nature, landscape, everything.Daarbij komt nog eens dat Everquest eerder uitgebracht is als dit patent verkregen is.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou