De komst van de CD- en DVD-brander heeft de games-industrie, en dan met name het PC segment, geen goed gedaan. Steeds meer mensen laten de 'dure' games in de winkel liggen en komen via illegale kopietjes aan hun spellen. Alleen in Nederland worden er jaarlijks al zo'n 20 miljoen lege cd'tjes voor het kopiëren aangewend, zo vertelt een recent onderzoek van NVPI ons. Aan de download- en kopieer mentaliteit moet dan ook snel wat gedaan worden en dus heeft men de organisatie B.I.G. opgestart.

B.I.G. staat voor Ban Illegale Games & Software en bestaat volgens de officiële website uit "online en offline detectives". Men gaat niet op zoek naar de gebruikers van illegale software, maar tracht via een preventieve manier de negatieve te trend de kop in te drukken. Op scholen, internetfora, evenementen en TV, gaat de door het NVPI ingestelde instantie voorlichting geven over de illegale games en de reden waarom het zo fout is om je spelletjes te downloaden.

Om de campagne wat meer aandacht te geven, heeft men niemand minder dan überspeurneus Peter R. de Vries ingehuurd als promoter. Samen met enkele heren en dames van NVPI gaf hij vandaag officieel het startsein voor de campagne.