Nieuws
ps5

PlayStation 5: Officiële naam, releasedatum en 'adaptive triggers' onthuld

Voel het gras terwijl je door een veld rent

Geschreven door Lucas May op
Sony bevestigt dat hun volgende console de naam PlayStation 5 krijgt. Tevens wordt bekendgemaakt dat de release gepland staat voor eind 2020 en zijn er details over de nieuwe controller gedeeld.

Hoewel de naam PlayStation 5 logisch klinkt, was dit voorheen nog niet bevestigd door Sony. Hiervoor refereerde het bedrijf naar hun nieuwe console als 'de volgende generatie PlayStation'. De PlayStation 5 wordt aan het eind van 2020 uitgebracht, hoewel nog niet wordt bevestigd of dit wereldwijd is. Gezien het bericht op zowel de Japanse, Amerikaanse en Europese variant van de PlayStation Blog is geplaatst, is dit echter wel aannemelijk.

Sony deelt ook een aantal details over de PS5-controller. Zo wordt de vibratiefunctie verbeterd door middel van Haptic Feedback, zodat spelers bijvoorbeeld het verschil kunnen voelen tussen een muur raken met een auto in een racegame, en een tackle tijdens een voetbal-game. Een ander voorbeeld dat wordt genoemd is dat spelers de sensatie van door gras rennen kunnen voelen.

Een andere innovatie wordt doorgevoerd in de triggers. De L2- en R2-knoppen worden 'adaptive triggers'. Gamemakers hebben al vroege versies van de PS5-controller en kunnen de veerkracht van de triggers aanpassen, zodat spelers het tactiele gevoel van een pijl en boog schieten bijvoorbeeld kunnen ervaren.

Website Wired heeft tevens een artikel geplaatst waarin ook een aantal details worden gedeeld. Zo wordt Ray Tracing hardwarematig ondersteund, bevat de PS5 USB-C-aansluitingen en wordt de snelheid van het opstarten, laden en streamen van games verbeterd door de ingebouwde SSD. Tevens meldt Wired dat de devkit waar ze een testversie van Gran Turismo Sport op speelden, erg veel lijkt op de afbeeldingen die laatst verschenen. Sony deed geen uitspraken over of dit ook de uiteindelijk vorm van de PS5 zelf gaat worden.

Verder informatie over een prijs of games voor de console is nog niet gecommuniceerd.

Dit artikel delen:

Lees meer

Doom Eternal uitgesteld naar maart 2020 The End sluit seizoen 10 van Fortnite af
14

Reacties op: PlayStation 5: Officiële naam, releasedatum en 'adaptive triggers' onthuld

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • DarkRuleR

    • 8 oktober 2019 15:04
    Cool adaptive triggers! Dat vond ik erg goed werken in de Xbox One controller.
    Vooral met race games voelde dat goed. Alleen had ik het idee dat dit op Xbox One niet zo vaak meer werd gebruikt. Als PS5 dit nu ook gaat ondersteunen verwacht ik dat 3de party studio's dit ook wel gaan ondersteunen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 8 oktober 2019 15:06
    Die adaptive triggers klinken wel interessant.
    Ik hoop niet dat de devkit het definitieve design wordt want dat lijkt mij een enorm stofnest.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Pug205GTi

    • 8 oktober 2019 15:23
    Die naam, man die had ik even niet zien aankomen. Ik moet dit nieuws even verwerken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MelvinChowder

    • 8 oktober 2019 15:31
    @Pug205GTi Pff ook echt, moet hier even een nachtje over slapen voordat ik mijn mening hierover kan geven. Ben wel een beetje geschrokken hiervan, snap niet dat Sony deze naam heeft gekozen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 8 oktober 2019 15:59
    @MelvinChowder Echt he ze het hadden het Playstation Monique moeten noemen. (even een random naam gepakt xD)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Red Dead Demon

    • 8 oktober 2019 17:01
    Wat zijn adaptive triggers?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sabor

    • 8 oktober 2019 17:23
    @Red Dead Demon
    Staat in de tekst.
    "Gamemakers hebben al vroege versies van de PS5-controller en kunnen de veerkracht van de triggers aanpassen, zodat spelers het tactiele gevoel van een pijl en boog schieten bijvoorbeeld kunnen ervaren."

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ferre7777777

    • 8 oktober 2019 18:35
    Kun je dan ook je headset van de ps4 gebruiken voor de 5

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 8 oktober 2019 20:09
    @Ferre7777777 Als je de PSVR bedoelt? Ja, die zal gewoon ondersteund worden op de PS5, zelf hoop ik dat dat gebeurd met een AUX-to-USB-C(/3) connector ipv dat de PS5 ook weer een AUX port heeft (wat niets meer is dan een eigen USB-3 connector). Hiermee wordt het ook namelijk dan makkelijker om de PSVR op je PC te gebruiken (nu moet je dan zelf dus een AUX-to-USB3 connector solderen (is niets meer dan de correcte draadjes van de AUX naar de USB3 pinnen solderen)..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • anyaka

    • 8 oktober 2019 18:52
    Hoop wel dat je de haptic feedback kan uitzetten

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 8 oktober 2019 21:37
    @anyaka Dat zal aan de makers van de games liggen. Nu is het ook meestal een optie in de games zelf om vibration uit te kunnen zetten

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • anyaka

    • 8 oktober 2019 22:02
    @darkmanwls Zou graag willen zien dat je dit standaard uit kan zetten, ik heb echt een gruwelijke hekel aan force feedback!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 9 oktober 2019 02:56
    @anyaka Ik ben er ook geen fan van in bepaalde games, vooral in fighting games is t irritant.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Heccer_NL

    • 8 oktober 2019 23:39
    Releasedatum nee is een releasewindow!!