Konami is met enkele nieuwe details naar buiten getreden over hun aankomende sneak/action game voor de PS2: Metal Gear Solid 3: Snake Eater. Zo zal er extra aandacht besteed worden aan de AI van de computertegenstanders in de jungle. Deze zullen nu de voetsporen van Snake kunnen zien en die zelfs kunnen controleren op versheid. Ook zal de game een geleidelijk dag en nacht systeem kennen in tegenstelling tot de voorgaande twee games.

De game zal tevens enige non-lineairiteit kennen doordat de speler de mogelijkheid zal hebben iedere militaire basis op meerdere manieren binnen te dringen. Ook zal je in deze nieuwe game slechts een beperkte hoeveelheid voorwerpen mee kunnen zeulen, wat het realisme natuurlijk enkel ten goede komt. Qua besturing blijft de game verder hetzelfde als deel 2, behalve dat het mes een eigen controlsysteem kent, doordat je met behulp van analoge controlstick bijvoorbeeld het wapen steviger of losser op iemands keel kan zetten.

De game zal in tegenstelling tot zijn voorgangers geen codec meer kennen. Er zal nu een nieuw communcatiesysteem zijn waarbij Snake via persoonlijke waarneming allerlei objecten identificeert en omschrijft aan de speler. Een element wat de game nog dichterbij het overlevingsgevoel gaat brengen is ook het gebruik van slangen en andere dieren als wapen. Daarnaast zal ook de radar optioneel worden en is er een grote waarschijnlijkheid dat er ook voertuigen te besturen zullen zijn.

Een laatste punt wat veel gamers positief in de oren zal klinken, is dat dit derde deel minder tussenfilmpjes zal kennen vergeleken met z'n twee voorgangers. Bovendien zullen enkele tussensequenties interactief worden, om de aandacht van de speler er op die manier ten alle tijden bij te houden.