Nieuws
Xbox Series X

Nieuw bewijs gevonden voor de Xbox Lockhart

Goedkopere versie van de Series X

Geschreven door Jolien Mauritsz op
Er is nieuw bewijs gevonden dat er meerdere next gen-consoles van de Xbox in ontwikkeling zijn. Dat blijkt uit een gelekt document van een dev kit.

Er gaan al een langere tijd geruchten rond dat de Lockhart in ontwikkeling is. De minder krachtige console moet volgens insiders tegelijkertijd met de Series X uitkomen voor een lager bedrag. Microsoft heeft zelf nog niet officieels aangekondigd, maar de codenaam Lockhart is op verschillende plekken opgedoken. Zo staat het eerder in de Window Code Libaries. Nu is de Lockhart weer opgedoken in een document van een gelekte dev kit. Daarin staat bij de Project Scarlet dev kit (de Xbox Series X) een ‘Anaconda Profiling Mode' en 'Lockhart Profiling Mode’ vermeld. De Anaconda kan slaan op het moederbord van de Series X waar een slang in is gegraveerd. Dat deelde journalist Tom Warren op Twitter.

Volgens insiders bij The Verge is Lockhart Profiling Mode een modus waarin ontwikkelaars kunnen testen hoe hun game werkt in de engine van de Xbox Lockhart. Volgens het nieuwsplatform werkt de Lockheart op 7.5GB RAM, een iets mindere CPU-snelheid en ongeveer 4 teraflops GPU-capaciteit. De Xbox Series X heeft ter vergelijking 13.5GB bruikbare RAM, en heeft 12 teraflops GPU-capaciteit.

Microsoft heeft nog geen officiële aankondiging gedaan over de Lockhart. Mogelijk wordt er tijdens de presentatie in juli meer informatie over de Series en mogelijke Lockhart bekendgemaakt.

Dit artikel delen:

Lees meer

Live om 19:00 uur: De ontknoping van de Rainbow Six: Siege Predator Cup Troy Baker spreekt over wie Joel moet spelen in The Last of Us-serie
16

Reacties op: Nieuw bewijs gevonden voor de Xbox Lockhart

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • rreloaderr

    • 26 juni 2020 14:34
    Vraag me af wat de Lockheart gaat betekenen voor de kwaliteit van de AAA games die dan dus ook rekening moeten houden dat hij op het mindere broertje kan draaien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Krytuun

    • 26 juni 2020 15:03
    @rreloaderr Ik denk dat we allemaal moeten denken aan PC.

    Als je bijv Doom Eternal speelt op PC, heb je alles van low to extreme.
    Te spelen met verschillende specs en framerates, maar aanzienlijk anders qua graphics.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TommyVercetti

    • 26 juni 2020 15:05
    @rreloaderr Is net als bij pc resolutie minder framerate minder.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 26 juni 2020 15:52
    @rreloaderr ik denk dat Lockheart volledig streaming word en een kleine iets zoals crome cast met controller.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    FishSt1ck

    • 26 juni 2020 18:04
    @hulstpower dat betwijfel ik. Het zou raar zijn dat devs rekening moeten houden met lockhart aangezien het bij streaming niet uit zou moeten maken welk device de ontvanger is. Daarnaast weet ik niet of xcloud dit jaar al volwassenen genoeg is als volwaardige dienst, zeker niet als het de enige optie zal zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 26 juni 2020 18:08
    @FishSt1ck heb je xcloud al geprobeert ik ben er nu mee bezig en het werkt op WiFi gewoon perfect mobiel internet minder maar werkt wel bij sommige games. Maar waar is er ooit gezegd dat dev reke ING moeten houden met een console die zwakker is dat moeten ze al voor one x en one s en xbox one. Het kan met Lockheart alle kanten op en als de prijs echt zo laag word hok ik eerder dat het een streaming device word.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    FishSt1ck

    • 26 juni 2020 18:40
    @hulstpower
    Ja heb het zelf geprobeert en werkt over het algemeen wel prima, toch had ik nog wat rare glitches dat bij de minste of geringste netwerk hik het scherm bevroor voor 30+ seconde en ondertussen de game wel gewoon door ging (het geluid ook). Zeker wel een goede dienst, maar vond het zelf momenteel nog te onbetrouwbaar om echt gebruik van te maken.

    Stond niet zo zeer dat devs er rekening mee moesten houden, maar waarom zou je in een devkit een "lockhart" modus hebben als het om streaming gaat. Ik mag toch hopen dat de devs weinig hoeven doen voor het beschikbaar maken op xcloud.

    Het zou best kunnen dat je toch gelijk krijgt met streaming voor nieuwe generatie. Verwacht echter wel nog een beetje hardware voor alle backcompat van voorgaande generaties.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 27 juni 2020 01:48
    @FishSt1ck met je eens maar over de devs maar dat zij. Geruchten. Het kan zo maar zijn dat Lockheart een series x is maar dan discless en misschien wel helemaal streaming dit omdat ik zag dat xcloud straks ook series x in de servers krijgt. En als ik dit lees dan is volgens dit artikel de Lockheart nog zwakker dan one x. Ik heb nu zelf bijna geen problemen gehad speel geen shooters want dat werkt niet. Heb wel eens gehad dat me verbinding weg viel in forza 7 en dat me auto in de muur reed, maar dit was misschien 2 x verder op dat resolutie wel eens naar beneden ging op mobiel netwerk had ik op WiFi geen problemen. Laadtijden zijn vind ik nog best snel had erger verwacht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 26 juni 2020 18:10
    @FishSt1ck ook geloof ik niet dat Lockheart zwakker is dan een one x zal eerder geloven dat lh een one x is met nieuwe CPU dat zou ik wel geloven maar een console die net zoveel tf heeft als een ps4 pro.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 26 juni 2020 15:37
    Wie gaat er met zijn volle verstand zo 1 kopen als de series X uitkomt ?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wazp

    • 26 juni 2020 16:35
    @ali3n8tor mensen met weinig bestedingsruimte of mensen die weinig waarde hechten aan gfx

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    FishSt1ck

    • 26 juni 2020 17:49
    @ali3n8tor
    Dezelfde mensen die een Ps4 of XB1 kopen terwijl de ps4pro en xb1x uit waren. Niet iedereen is bereid om voor dezelfde games maar iets mooier direct het dubbele voor een console neer te leggen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 26 juni 2020 16:40
    Ik zie het nut van een minder krachtige console echt niet, laat mensen dan maar gewoon een xbox x kopen. Wel verwacht ik dat een vergelijkbare xbox uit komt maar dan zonder drive, net zoals bij de PS5.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    FishSt1ck

    • 26 juni 2020 17:46
    @SuperDre
    Ik zie ook het nut niet van een volkwagen, laat mensen dan maar gewoon een ferrari kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkRuleR

    • 26 juni 2020 18:15
    @SuperDre Het gaat denk ik om het bieden van keuzes. Lang niet iedereen heeft een 4K TV/Monitor. Of misschien een beperkt budget. Maar wil wel een next gen console.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    FishSt1ck

    • 26 juni 2020 18:18
    Ik denk dat Microsoft gezien heeft dat de marketing van de krachtigste console ook de sales van de goedkopere xbox liet stijgen. Aangezien ze toch voornamelijk hun winst op games en diensten als gamepass pakken is het vooral belangrijk om mensen in het ecosysteem te krijgen.

    Een goedkopere console om mensen vroegtijdig next gen games kan laten spelen klinkt best aannemelijk. Als het echt goedkoop is zou het zelfs mensen die al een playstation op het oog hebben kunnen laten nadenken over een xbox voor erbij.

    Vraag me wel af hoe ze er richting devs mee om zouden gaan als ze inderdaad twee consoles releasen. Als devs verplicht worden om ook rekening te houden met een console met mindere hardware is dat toch iets dat het platform mogelijk minder aantrekkelijk zal maken.

    Wat ze ook gaan doen, hoop ik voor ze dat ze het beter doen dan de start van deze generatie.