Onlangs kondigde Konami het spel Neo Contra aan, de eerste 3D incarnatie in de Contra reeks, een reeks actiegames welke bekend stonden om de simpele opzet en de daarbij behorende extreem hoge moeilijkheidsgraad. Konami hoopt de mensen die vrezen dat het spel met de derde dimensie te complex gaat worden, ongelijk te geven. Aan Neo Contra werkt dan ook hetzelfde team als aan de vorige, zeer succesvolle Contra titel, Shattered Soldier. Dit team heeft ervaring met de reeks en weet dat de reeks goed maakt. Het spel zal steeds wisselen tussen verschillende perspectieven, van side-scrolling tot top down, en zal dit automatisch tijdens de gameplay doen:Instead of offering multiple different gameplay modes or level types, the creators are just crafting each level with multiple different types of gameplay ... whatever seems appropriate for any given situation. In any level, multiple perspectives might be explored -- top down, side-view, and more. The game, which will still have a linear level progression, will also feature longer stages designed to incorporate all of these gameplay ideas. It was a necessity, as far as Nakazato is concerned. There was no other way to get everything into the game than lengthening the stages. Een andere vernieuwing in Neo Contra is de grotere nadruk op het verhaal en de karakters. Zo zal Jaguar, het karakter dat gebruikt werd voor de tweede speler in voorgaande Contra games, nu een echt karakter met achtergrondverhaal en persoonlijkheid zijn. Voor het verhaal zijn dezelfde mensen ingezet als bij Silent Hill en Castlevania, dus we kunnen alvast wat moois verwachten. Konami hoopt Neo Contra tegen het eind van 2004 in Amerika af te leveren, maar voor Europa betekent dat wellicht begin 2005. Toch hebben de arcadefans onder ons weer iets om naar uit te kijken. Lees de hele preview hier.