Over de vraag of games wel of niet een kunstvorm zijn, is MoMA duidelijk in zijn persbericht: "Dat zijn ze zeker". Maar naast kunst "zijn ze ook design, en een design-aanpak is wat we gekozen hebben voor deze stap in dit universum. De games zijn gekozen als buitengewone voorbeelden van interactie-ontwerp. (…) Onze criteria benadrukken dus niet alleen de visuele kwaliteit en esthetische ervaring van elke game, maar ook vele andere aspecten die te maken hebben met interactie-ontwerp, van de elegantie van de code tot het ontwerp van het spelersgedrag."

MoMA zegt de hulp te hebben ingeroepen van historici en critici om zowel de selectiecriteria als wenslijst met games op te stellen en te verbeteren. Omdat games een vorm is van interactieve kunst, kunnen ze ook gespeeld worden in MoMA. Daarbij benadrukt het museum wel dat bij games die lang duren – zoals SimCity 2000 – de speeltijd wordt beperkt.

Collectie

De oudste game die het museum heeft aangekocht is Pac-Man uit 1980, de nieuwste is de mobiele game Canabalt uit 2009. Daarnaast heeft het MoMA de volgende games in zijn collectie: Tetris, Another World, Myst, SimCity 2000, Vib-Ribbon, De Sims, Katamari Damacy, EVE Online, Dwarf Fortress, Portal , flOw en Passage

MoMA wil uiteindelijk ongeveer veertig games hebben, waarvan Spacewar! uit 1962 de oudste is en Minecraft (2011) de nieuwste. De wenslijst bestaat verder uit diverse games voor de Magnavox Odyssey, Pong, Snake, Space Invaders, Asteroids, Zork, Tempest, Donkey Kong, Yars’ Revenge, M.U.L.E., Core War, Marble Madness, Super Mario Bros., The Legend of Zelda, NetHack, Street Fighter II, Chrono Trigger, Super Mario 64, Grim Fandango, Animal Crossing en Minecraft.