Volgens het patent wil Microsoft het mogelijk maken om het virtuele evenbeeld van de speler realistischer te maken op het gebied van mogelijkheden en uiterlijk. Het doel hiervan is om drijfveren uit de echte wereld samen te laten smelten met de virtuele wereld. Het bedrijf denkt hierbij aan het reflecteren van onder meer de gezondheid en stemming van de speler waar verschillende gevolgen aan verbonden zijn.
In het patent wordt gesproken over visuele bewijzen voor het goede gedrag van de speler, maar ook over de mogelijkheid om de tijd die een speler mag besteden aan een game te koppelen aan zijn of haar gedrag. Dit zou wellicht een hulpmiddel kunnen zijn voor ouders. Naast het stimuleren van een gezonde levenswijze zouden de realistische avatars ook de sociale interactie op Xbox 360 meer diepgang geven.
Gegevens
Voor het verzamelen van de gegevens over de fysieke gesteldheid van de speler wordt gedacht aan informatie van derde partijen, zoals een medisch paspoort of de gezondheidszorg. Andere mogelijkheden die in het patent worden beschreven zijn real-time sensoren die bijvoorbeeld de bloeddruk, hartslag, cholesterol of de hoeveelheid beweging waarnemen.
Het aanpa en van een avatar aan de hand van de fysieke gesteldheid van de speler was ook al te vinden in Wii Fit. Als via het meegeleverde Balance Board namelijk wordt vastgesteld dat de speler last heeft van overgewicht krijgt deze ook een dikke Mii in het spel. De afstandsbediening van de Wii kan bovendien beweging waarnemen en het bedrijf heeft de Vitality Sensorin ontwikkeling voor het meten van de hartslag. Om te bepalenhoeveel iemand beweegt, zou Microsoft gebruik kunnen maken van Project Natal.Aangezien Natal ook een camera bevat, is het mogelijk dat derealistischer Avatars ook met behulp van deze Xbox 360-uitbreidingworden gemaakt.