Nieuws
ps5 xbox series x

Microsoft werkt aan Xbox-app voor televisies om games mee te spelen

Geen console meer nodig

Geschreven door Michel Musters op
Microsoft werkt aan een app voor televisies waarmee zonder hardware Xbox-games op televisies gespeeld kunnen worden.

Dat meldt Xbox-hoofd Phil Spencer in de Decoder-podcast van The Verge. "Ik denk dat je dat binnen de volgende twaalf maanden gaat zien. Niets gaat ons daar van weerhouden." Microsoft heeft de abonnementsservice Xbox Game Pass en laat gamers via xCloud ook spellen naar bijvoorbeeld smartphones streamen, maar een dergelijke constructie is in de toekomst dus ook mogelijk via een app op een smart-tv.

In hetzelfde gesprek laat Spencer weten te betreuren hoe de pre-orders voor de next-gen consoles zijn verlopen. "Zowel (Sony's) Jim Ryan als ik - ik heb een hoop respect voor hem - betreuren hoe de pre-orders zijn verlopen. We hebben problemen op te lossen met onze vele consumenten, want ze kunnen niet aan ons product komen."

Spencer vervolgt: "Dat zorgt ervoor dat we over nieuwe (reserverings-)modellen gaan nadenken. Bijvoorbeeld dat je een specifiek moment moet reserveren. Of mogelijk meer direct contact met de consument. We kunnen nog altijd de retailer als tussenpersoon gebruiken, maar het doel is om mensen meer helderheid te geven over wanneer ze aan een console kunnen komen. Het is iets waar we aan werken."

Reserveringen voor de PlayStation 5 en Xbox Series X en S waren binnen enkele minuten allemaal vastgelegd. Op de dagen dat de consoles daadwerkelijk lanceerden, waren er niet of nauwelijks exemplaren in winkels te koop.

Tot slot laat Spencer weten dat hij het geweldig vindt om in de game-industrie te werken, maar dat het tribalisme bij fans - waarbij gamers fan zijn van een bepaald bedrijf en hopen dat een ander bedrijf faalt - het enige is dat er voor kan zorgen dat hij ooit stopt met dit werk. "Ik haat het. We hoeven anderen niet te zien falen om onze doelen te kunnen behalen."

Dit artikel delen:

Lees meer

Rockstar brengt losstaande versie van Red Dead Online uit Update voegt meer details toe aan de VS in Microsoft Flight Simulator
39

Reacties op: Microsoft werkt aan Xbox-app voor televisies om games mee te spelen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • mhnl1979

    • 25 november 2020 08:57
    Dit toont wat mij betreft weer aan dat Phil Spencer de redding is van het merk Xbox. Door out of the box denken, maar ook het normale gedrag ten opzichte van Sony vind ik een verademing vergeleken met de Steve Ballmers die er zijn er geweest. Xbox is erg goed bezig de laatste jaren met innovatie en dit toont dat ook maar weer eens aan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 25 november 2020 09:16
    @mhnl1979 als ze dat eens door zullen voeren in het maken van games wordt ik een stuk blijer. Een gaming console kan zich in mijn optiek alleen onderscheiden in het maken van games. Dus het is juist het falen van de naam Xbox. Dit is immers een gaming console en we zie zien een hoop van Xbox maar haast geen goede nieuwe games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    xeros

    • 25 november 2020 09:37
    @Roy36NL Valt het je niet op de je iedere keer in herhaling valt? De situatie is zoals het is.
    Er is op Marktplaats vast een gamer die je blij kunt maken met je XSX.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 25 november 2020 10:32
    @xeros omdat gamer.nl ook in herhaling valt steeds een bericht wat klinkt als Xbox is met dit bezig dit horen we nu al 1,5 jaar. Maar games zie ik niet terug. Ik vind het gewoon jammer omdat het zo’n goede machine is maar kwalitatief goede games schijnt nu al een paar jaar te veel gevraagd te zijn. (Op misschien 2 a 3 uitzonderingen na)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    xeros

    • 25 november 2020 11:58
    @Roy36NL Ik deel jou punt dat dit verbeterd dient te worden en dat weten ze ook bij MS.
    Alleen dit nieuwsbericht gaat daar niet over.
    Dat geklaag heb je alleen je zelf mee.

    Ik wil je XSX ook wel van je overnemen, want ik ken genoeg mensen die ik daar heel blij mee maak ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • mhnl1979

    • 25 november 2020 14:43
    @Roy36NL heb je een idee hoe lang het kost om games te maken? Ja, Sony heeft een paar top software bedrijven in huis, maar er is genoeg te spelen op de Xbox. En die games komen echt wel. Vergeet Game Pass niet. Hoeveel games ik al gespeeld heb, die ik anders nooit had ontdekt. En waarom is het erg om een game als Red Dead Redemption 2 op je xbox te spelen. Voor racegames hoef je niet naar Sony. Het enige wat Xbox mist zijn SP games met goede verhaallijnen. Ben dus erg benieuwd waar de Initiative meekomt en kan niet wachten op Fable. (ook zo'n titel waar ik me uitstekend mee heb vermaakt de afgelopen jaren)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 25 november 2020 15:04
    @mhnl1979 het is niet erg om red dead redemption 2 te spelen alleen had leuk geweest als er wat nieuws was bij launch. En die game pass is met een paar uitschieters (2 of 3 ) gewoon middelmaat die 20 games die je bij je plus abbo krijgt zijn vele male beter (vind ik). Rare is ooit overgenomen door Microsoft ook nooit wat hoogstaands uit voort gekomen. Daarom ben ik huiverig naar de toekomst toe. Maar het fundament is er. Namelijk een krachtige machine laten we hopen dat het wat wordt

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 25 november 2020 15:12
    @Roy36NL Mwoah, ik speel echt heel veel games met gamepass, Hollow Knight, Crusader Kings 3, Day of the Tentacle, Full Throttle, Doom Eternal, Gears Tactics, sloot EA games.
    Dat is echt wel meer dan 2 of 3 uitschieters, daar staat flink wat kwaliteit tussen. Ik denk dat als je die lijst serieus bekijkt ook jij veel meer games ziet die je direct zou willen spelen dan 2 of 3.
    Er moet zeker nog echt wat bijkomen en dat duurt best lang, ik had ook gehoopt dat we daar inmiddels wat meer van gezien hadden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 25 november 2020 16:32
    @fonsrutte die spellen vind jij leuk ja maar click en point games vind ik geen voltallige games het zijn voor een groot deel spellen waar je nooit van ze leven 60 euro voor kan vragen. Zoals ik al zei het is kwantiteit geen kwaliteit. En die ea games zijn vaak ouder dan een jaar

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 25 november 2020 16:51
    @Roy36NL gamepass bied niet alleen games die Roy aan spreekt of mij. Er moet voor iedereen wat zijn. En toen gamepass begon was het ruk maar nu wat 2 a 3 jaar verder is er nog toppers geweest. Ook games die ik nooit gespeeld had zoals ori and the will of the wisp. Maar je hebt alle gears of wars games., halo master chief collection, forza horizon 4 forza 7, dishonerd 2, doom eternal, street of rage 4 en battle toads, star wars fallen order, er zit voor iedereen wel at tussen Batman arkham knight. En ja sommige games zijn oud maar gears tactics is nieuw voor consoles. En Netflix heeft ook voor iedereen wat en Disney plus ook.. Wat de een ruk vind vind een ander misschien top. Ken mensen spelen nooit de triple a games van Sony maar kopen wel een ps als voorbeeld maar nog nooit een uncharted gespeeld omdat het ze niet boeit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 25 november 2020 18:26
    @hulstpower je noemt nu ongeveer 10 spellen die misschien een beetje de moeite waard zijn. Voor mij 8 want race spellen vind ik niks aan. 10 spellen de rest is middelmaat tot zwaar ondermaats. Je vergeet ook ori dat vind ik 1 van de beste. Uncharted hoeft je niet te boeien, maar je ziet wel dat het kwalitatief betere spellen zijn

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 25 november 2020 18:59
    @Roy36NL moet ik nou letterlijk elke triple a game op noemen die op gamepass is geweest want het zijn er echt heel veel. Ik zeg even uit me. Hoofd wat ik gespeeld heb. Doom 2016 doom eternal, rare replay, battle toads, gta5, red dead 2, fallout 4, fallout 76, elder scrolls online, destiny 2, streets of rage, forza h4, forza 7, gears 1 gears 2 gears 3 gears of War remake, gears of War judgement, gears 4 gears 5 gears tactics, halo mcc, halo, 5, halo wars, grounded, rainbow six siege, star wars f o, dishonerd 2, pre, shadow of mordor 1 en 2, Batman arkham collection, batman arkham knight, cuphead, the witcher 3, mass effect 1, 2, 3 en mass effect Andromeda, darksiders 1, 2 3., carrion, fallout new Vegas, killer instinct, fabel 1,2en3, minecraft dungeons, mortal. Komt x, sea of thieves, f1 19, Wolfestein alle 3, Microsoft flight simulator, hellblade, the tourist, crysis 1 23, soul caliber, tekken, metro exodus, crackdown 3, kingdomhearts alle delen, final fantasy 15, need for. Speed. Zoals ik zei er is voor alles wat en games komen en gaan er is genoeg en komt nog veel meer bij. Netflix.was super slecht toen het uit. Kwam in nl en kijk nou zit zowat in elke huishouden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 25 november 2020 19:06
    @hulstpower dan zie je toch dat meer dan de helft geen kwaliteit heeft of zo erg op zijn retour is dat het alleen maar voor opvulling zorgt. zoals ik al zei kwantiteit voor kwaliteit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 25 november 2020 19:33
    @Roy36NL is goed gozer ik hoor al wat voor gamer je bet geen echte gamer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    xeros

    • 25 november 2020 19:14
    @Roy36NL Nou haal je wel een beetje je zelf onderuit. Het zijn allemaal games van een gemiddelde 8 of hoger.
    Omdat jij race spellen niet leuk vind is prima, maar het ontkennen van de kwaliteit slaat natuurlijk nergens op.
    Forza Motorsport en Forza Horizon zijn stuk voor stuk big budget top games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 25 november 2020 19:19
    @xeros ik zeg toch het meerendeel is kwalitatief onder de maat. Tuurlijk zitten er een paar goede games tussen. Forza weet ik niet want ik speel geen race games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aces-82

    • 25 november 2020 09:44
    @Roy36NL je heb zeker gelijk hoor over de games maar laten we nou niet doen alsof ps het goed voor elkaar heb met de launch games want een remake en een dlc uitbrengen als nieuwe games is het ook net niet. Had mooi geweest als ps ratchet had ofzo, en xbox geen fuck up had gemaakt met halo. Hopelijk kunnen we er over een jaar om lachen. Al denk ik dat ze bij ps eerder lachen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 25 november 2020 11:13
    @niqomipa je kan zelfs zeggen 4 games.
    Bugsnacks, demon souls, spiderman en astro's playroom.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AGxKiiNG

    • 25 november 2020 11:14
    @niqomipa Zeker mooie games en dan zeker Demon Souls.
    Xbox heeft Bright Memory (ook al is die al langer op PC). Yakuza schaar ik ook onder launch titel want die komt pas in maart voor PS.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 25 november 2020 11:43
    @AGxKiiNG Ja yakuza en bright memory en dan nog gears tactis voor consoles. Je kan gewoon zien dat ze geen back up hadden voor halo.
    En denk dat meer mensen nu ook een xbox hebben gekocht door zenimax aankoop, als ze dat niet bekend hadden gemaakt denk ik dat wat minder mensen een xbox naast hun ps5 wilden hebben.