Nieuws
Xbox Series X

Microsoft onthult Xbox Series X-controller volledig

Toegankelijker, minder vertraging en betere d-pad

Geschreven door Jacco Peek op
De Xbox Series X-controller is volledig onthuld in een interview met hoofdontwerper Ryan Whitaker.

Toegankelijkheid was een belangrijke factor bij de ontwikkeling van de controller. Volgens Whitaker moet de controller kleinere handen faciliteren, zoals die van kinderen vanaf acht jaar, onder andere door de de bumpers en de triggers ronder te maken en de handgrepen aan te passen. Ook is de d-pad veranderd om deze dichterbij die van de Elite-controller voor Xbox One te brengen met vier extra richtingen.

Microsoft heeft ook stappen gezet om de controller beter compatibel te maken met verschillende apparaten. De Series X-controller werkt draadloos met Xbox One, pc, iOS en Android dankzij Low Energy Bluetooth. De controller onthoudt verschillende apparaten om het wisselen tussen deze apparaten te vergemakkelijken en bevat een USB-C-aansluiting.

Xbox Series X

Dynamic Latency Input is een andere nieuwe feature van de controller, die doorgevoerd wordt in het hele systeem. In feite wordt er frequenter informatie gestuurd naar de controller met gemarkeerde frames, zelfs als de game deze nog niet nodig heeft, waardoor er elke keer enkele milliseconden worden bespaard.

Andere aspecten die input latency verminderen zijn ondersteuning voor HDMI 2.1, Variable Refresh Rates en een bijgeleverde high-speed HDMI-kabel. Ook zegt Microsoft dat het eenvoudiger wordt voor ontwikkelaars om hun vertraging te meten dankzij gedetailleerdere informatie.

De Xbox Series X verschijnt dit najaar.

Xbox Series X
Xbox Series X
Xbox Series X
Xbox Series X

Dit artikel delen:

Lees meer

Live om 15:00 - Warzone vanuit huis met Martin, Tjeerd en Cody Gamescom gaat voorlopig door
19

Reacties op: Microsoft onthult Xbox Series X-controller volledig

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    hulstpower

    • 16 maart 2020 14:33
    op insta staat ook de hele console van binnen hoe die er uit ziet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 16 maart 2020 16:01
    @hulstpower Digital Foundry heeft nu een interessant filmpje op YT daarover.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 16 maart 2020 18:40
    @clandestine666 2 zelfs en ign heeft 2 kleine demo filmpjes. Nu is alleen nog de prijs de vraag.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 16 maart 2020 15:58
    Ziet er super strak en steady uit! Gelukkig weinig veranderd tov de al perfecte controller (qua vasthouden) die we nu hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 16 maart 2020 16:00
    @ redactie: Alinea twee staat twee keer in het artikel en aan het eind leest het niet zo lekker.;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 16 maart 2020 16:08
    Wel jammer dat het toch WEER een d-pad op een rond schijfje is geworden. Is dat nou zo moeilijk om gewoon een fatsoenlijke d-pad te maken? Dat houd dus in dat er wederom geen fighters op xbox gespeeld gaan worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aces-82

    • 16 maart 2020 16:22
    @darkmanwls voor jou misschien. Het is altijd nog een kwestie van smaak. Maten van mij spelen geregeld fighting games maar doen dat dan met een speciaal voor fighting games controller (weet even niet hoe je dat noemt).Maar snap wel dat het voor jou dan frustrerend is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 16 maart 2020 20:33
    @Aces-82 Je hebt het over een arcade stick of een speciale fighting pad. Dat is inderdaad een optie. Maar dat is het probleem op een ander afschuiven. Dat is net zoiets als zeggen dat alle race game fanaten dan maar een race stuurtje moeten kopen.
    De standaard controller van een systeem moet in principe geschikt zijn om alle games mee te kunnen spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aces-82

    • 16 maart 2020 21:12
    @darkmanwls heb je zeker een punt man. Het is moeilijk om iedereen tevreden te houden in dit soort dingen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 16 maart 2020 17:02
    @darkmanwls Kun je me uitleggen tegen welke problemen je dan aanloopt?
    Heeft het te maken met het 'vinden' van individuele knoppen op de d-pad of druk je er daadwerkelijk meer tegelijk in?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 16 maart 2020 20:32
    @fonsrutte Het proibleem is met de d-pad, niet met het vinden van knoppen, doordat de dpad op een rond "schijfje" zit, is deze zeer onprecies, en krijg je dingen als dat je naar voren wil lopen, maar ineens naar voren springt. Dit is altijd een probleem bij controllers met dit soort d-pads. En da's niet alleen microsoft hoor die dat probleem heeft.
    Eigenlijk bijna alle controllers behalve die van de NES, SNES, en de playstations.
    En ja ik snap dat de d-pad voor veruit de meeste games van tegenwoordig niet of nauwelijks meer in zo'n grote precisie nodig is. Maar ik speel graag fighters, en die zijn gewoon verschrikkelijk op zo'n d-pad.

    P.S. voordat iemand erover begint, ik heb vernomen dat de controller van de sega saturn ook uitstekend was voor fighters. Daar kan ik geen oordeel over geven, ik heb nooit een saturn gehad.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 16 maart 2020 21:22
    @darkmanwls Ok, bedankt voor je uitleg.
    Ik vraag me dan af wat de overweging is om het op deze manier te doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 16 maart 2020 21:43
    @fonsrutte Goeie vraag. Ik zou dat ook graag willen weten. Maar ik ben allang blij dat ik 2 mensen heb die gewoon vragen naar het hoe en waarom van mijn mening en die niet gelijk beginnen over sony fanboy of zo. Ik snap dat het een probleem is waar het overgrote deel van de gebruikers lak aan zal hebben, maar voor mij is t een issue.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 16 maart 2020 22:47
    @darkmanwls De saturn controller is perfect voor (capcom) fighters als MvS, streetfighter alpha 1/2/3 etc etc vanwege de 6 button layout (abc/xyz) naast elkaar (waar psx/xbox/nintendo nu 4 buttons hebben) en een zeer accurate Dpad die lekker 'los' voelt. De Hori Fighting Commander is vandaag de dag wellicht de controller die het dichstbij komt hiervan, ik heb hiervan de ps4 versie maar kan hem met een hele boel converters (brooks! cronus e.o) op ps1/ps2/ps3 xbox 360 dreamcast gebruiken kortom een enorme chain aan devices maar het werkt wel een geen input lag :) Toch zweer ik bij mijn fightsticks met 8 button layouts. (hori/quanba met sanwa jlf stick & buttons)

    Maar als je echt een ruk dpad wilt ervaren: die van de gamecube staat bij mij wel op eenzame hoogte =) die van de originele xbox en 360 zijn vleesraspen en die van de xbox one vind ik ook helemaal ruk en niet accuraat. Fightgames zijn echter een Niche en een overgroot deel zal de dpad enkel gebruiken om een menu te navigeren , maar godzijdank voor de ps4/3/vita dpad's en controller converters :) check wat reviews van die Hori fighting commander zou ik zeggen, ik geef hem een 8, het is wat wennen in het begin qua vormgeving.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 17 maart 2020 01:31
    @ali3n8tor Ik heb voor ps4/PC een HORI Real Arcade Pro Premium Vewlix. Maar als je effe wat op internet zoekt dan zie je wat zo'n ding kost, en dat t dus niet te doen is om voor iedere console een arcade stick te hebben.
    Plus dat een game als Mortal Kombat 11 je gewoon dwingt om met controller te spelen omdat in tower mode je de rechter analoge stick nodig hebt, en die zit over t algemeen niet op arcade sticks. Je kan alleen de standaard stick switchen tussen d-pad en linker stick.

    En dat fighting games zo'n niche zijn valt nog wel mee. Een game als mortal kombat verkoopt toch enorm. En Killer Instinct was een klapper voor Microsoft, iedere console heeft een grote fighting game franchise nodig imo. Xbone had killer instinct, ps4 had streetfighter 5.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    melody

    • 19 maart 2020 19:49
    @darkmanwls
    Ik deel je mening over de D-pad. Ik zie de bestaandswaarde van die ronde schijfjes niet. Eigenlijk vind ik die plus vorm ook niet geweldig, maar die van de playstation (4 losse knopje met klein beetje ruimte ertussen) het fijnst.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 17 maart 2020 11:57
    Oef, is dat de eject-button zo pal net boven-midden de D-pad en rechterpook? Ik heb nu al het probleem dat ik constant de PS-knop indruk als ik aan het klauwen ben bij de Dualshock 3/4 (rechterpook met wijsvinger van recterhand besturen om duim vrij te maken).

    Verder… sja. Het is net een Xbox-controller. Ik heb de allereerste altijd ontzettend fijn gevonden in al z'n logheid. Ik ga er 100% vanuit dat ook deze prima in de hand ligt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 17 maart 2020 14:20
    @Witty1889 Dat is de capture button. Voor uploaden video's.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 17 maart 2020 14:15
    "De Xbox Series X verschijnt dit najaar." - Is dit bevestigd? Ik dacht pas in de winter, namelijk…