Volgens Jesse Divnich van onderzoeksbureau EEDAR is het een mythe dat goede cijfers cruciaal zijn bij de verkoop van een game. Ontwikkelaars moeten zich volgens Divnich dan ook gaan realiseren dat middelmatige games die verscheept worden met een groot marketingbudget beter zullen verkopen dan goede games die weinig financiële steun hebben.

Voor het onderzoek werd gekeken naar alle spellen die zijn uitgekomen in de periode tussen 2007 en eind 2008. Hierbij werd vergeleken of een spel op slechts één platform verscheen of meerdere en alle mogelijke combinaties hiertussen. Uit het onderzoek kwam volgens Divnich elke keer naar voren dat marketing belangrijker was dan kwaliteit.

Marketingbudget

Als voorbeeld worden onder andere BioShock en Dead Space vergeleken. BioShock had een marketingbudget van ruim 3,6 miljoen euro in de Verenigde Staten, terwijl Dead Space een budget van ruim 1,3 miljoen euro had gekregen. BioShock verkocht uiteindelijk twee keer zoveel exemplaren en haalde in de eerste drie maanden ongeveer 10 miljoen euro meer op dan Dead Space.

Titels voor de Nintendo DS kwamen er het slechtst van af in het onderzoek: "In principe betekent dit dat scores voor de Nintendo DS geen verschil maken", aldus Divnich. "Als je een DS-game maakt moet je je geen zorgen maken over de kwaliteit, vraag gewoon om een hoop geld voor marketing. Dit suggereert dus letterlijk voor ontwikkelaars dat indien mogelijk kwaliteit opgeofferd dient te worden voor een hoger marketingbudget."

Boodschap

Divnich gaf wel als kanttekening dat uitgevers niet alleen op marketing kunnen vertrouwen om hun product aan de man te brengen. Als de doelgroep niet goed wordt benaderd of als de boodschap niet helder is, zal een product alsnog geen succes behalen.