Volgens Jesse Divnich van onderzoeksbureau EEDAR is het een mythe dat goede cijfers cruciaal zijn bij de verkoop van een game. Ontwikkelaars moeten zich volgens Divnich dan ook gaan realiseren dat middelmatige games die verscheept worden met een groot marketingbudget beter zullen verkopen dan goede games die weinig financiële steun hebben.
Voor het onderzoek werd gekeken naar alle spellen die zijn uitgekomen in de periode tussen 2007 en eind 2008. Hierbij werd vergeleken of een spel op slechts één platform verscheen of meerdere en alle mogelijke combinaties hiertussen. Uit het onderzoek kwam volgens Divnich elke keer naar voren dat marketing belangrijker was dan kwaliteit.
Marketingbudget
Als voorbeeld worden onder andere BioShock en Dead Space vergeleken. BioShock had een marketingbudget van ruim 3,6 miljoen euro in de Verenigde Staten, terwijl Dead Space een budget van ruim 1,3 miljoen euro had gekregen. BioShock verkocht uiteindelijk twee keer zoveel exemplaren en haalde in de eerste drie maanden ongeveer 10 miljoen euro meer op dan Dead Space.
Titels voor de Nintendo DS kwamen er het slechtst van af in het onderzoek: "In principe betekent dit dat scores voor de Nintendo DS geen verschil maken", aldus Divnich. "Als je een DS-game maakt moet je je geen zorgen maken over de kwaliteit, vraag gewoon om een hoop geld voor marketing. Dit suggereert dus letterlijk voor ontwikkelaars dat indien mogelijk kwaliteit opgeofferd dient te worden voor een hoger marketingbudget."
Boodschap
Divnich gaf wel als kanttekening dat uitgevers niet alleen op marketing kunnen vertrouwen om hun product aan de man te brengen. Als de doelgroep niet goed wordt benaderd of als de boodschap niet helder is, zal een product alsnog geen succes behalen.
Reacties op: "Marketing belangrijker dan hoge scores voor succes"
drone99
anonymous
Lord Vampire
tedades
tedades
Nas
EDIT:
WTH…..ik klikt op reageren
drone99
http://www.metacritic.com/games/platforms/ps3/m odernwarfare2
User score 5.1 !
Gekochte score: 9.4 !
PC versie user score: 1.8
http://www.metacritic.com/games/platforms/pc/mo dernwarfare2
Beatje
Wilhelm
Beatje
Alphagaia
oftewel: ik vind de game wel leuk!
bove027
bove027
Wel frustrerend aan dit verhaal is dat veel games afgerekend worden op de PC versie… (Zie Fifa en MW2). Raar verhaal
lethalnl
meanstream/casuals are killing gaming zullen we maar weer eens zeggen
Remmetje87
De hele maatschappij is ingesteld op merkbelevenis en dat is in de games dito hetzelfde. Een product moet een iets met zich meebrengen. Natuurlijk zijn er altijd groepen die minder snel te overtuigen zijn (hardcore gamers?) maar zelfs zij kunnen gepakt worden wanneer er een goede campagne daar tegenover staat.
Wel mag ik hopen dat dit soort onderzoeken niet ertoe leiden dat de ratio marketing vs ontwikkeling teveel uit balans wordt getrokken. Je moet immers investeren in een game wil je een kwalitatief betere game kunnen afleveren.
holy.triforce
zoals tv's auto's telefoons?
[CyW]-=BigBear=-
Ik ben het dus wel totaal met ze eens dat de PC versie qua multiplayer totaal verneukt is.. Het niveau van de online is teruggebracht naar dat van de consoles.. Maar daar hoor je consolegamers natuurlijk niet over, want die zijn niet beter gewend en vinden het dus allemaal geweldig..
Ik ben iig blij dat er nog gamers zijn die zich nog wel laten gelden als hun bepaalde zaken afgepakt worden.. Want zo voel ik het ook, het aloude vrije en open PC online systeem wordt ons afgepakt, en daarvoor in de plaats krijgen we een minderwaardig gesloten console online systeem..
Logisch dus dat PC gamers zich dan op de pik getrapt voelen.. En ook logisch dat consolegamers die nooit echt op de PC gespeeld hebben daar niks van begrijpen..
sui
Idd. "sneue pcgamers" met hun gezeik. Dit is dik een 9+ waard of niet dan.
….
Baukereg
misjnoe
Daarnaast twijfel ik over de validiteit van dit onderzoek. In hoeverre weegt immers mee dat games met een verwachte goede kwaliteit binnen een bedrijf per definitie meer budget krijgen? Ik kan heel goed voorstellen dat er voor sommige games juist overmatige marketing plaats vindt omdat de game met een miljoentje minder bijna net zo goed verkocht zou hebben.
En als laatst is het wel heel erg toevallig dat ditzelfde bedrijf diensten voor marketeers verkoopt. Als marketeers maar geloven dat budget het belangrijkste is dan zal de omzet van EEDAR automatisch vergroten.
Marketingbudget heeft ongetwijfeld een enorme impact op de verkoop van games maar budget alleen verkoopt geen slecht product.