Wel roemt hij de vrijheid die F2P en zaken als DLC en "cheap-to-play" met zich mee hebben gebracht. Mocht Nintendo op basis van deze betaalmodellen een game maken, dan wordt het echter een nieuw IP.

"Voor nieuwe titels hebben we nog geen gevestigde klantenkring, dus als we het spel tijdens het ontwikkelproces geschikt vinden (voor F2P), dan gaan we misschien wel die kant op", aldus Iwata. "Maar ik heb het niet over het veranderen van de manier waarop we Mario of Pokémon verkopen.

Nintendo en smartphones

Iwata sprak ook over de invloed van mobiele apparaten op Nintendo's bedrijfsvoering. Hij ging met name in op het succes van Animal Crossing: New Leaf in Japan. De topman van Nintendo onthulde dat veel vrouwen in de leeftijdscategorie 19-24 het spel samen met een 3DS hebben gekocht. Dat terwijl er volgens sommigen geen plek meer is voor een puur op gamen gerichte handheld, aldus Iwata.

Ook zou het bestaan van smartphones geholpen hebben met de verspreiding van Animal Crossing. "De Introduction to Animal Crossing-video heeft 1,6 miljoen hits gehaald op YouTube. De helft daarvan heeft plaatsgevonden op smartapparaten". Verder haalde Iwata het gebruik van Twitter aan om screenshots uit het spel te delen met anderen.