De meeste artikelen over games zijn vrij eentonig, games zijn slecht en Gamers zijn eenzame zielen.

Bij Jewel Magazine is nu echter een Gamen van een andere kant bekeken. De journaliste Jewel van Jive Magazine besloot undercover te gaan en te onderzoeken waarom mensen gamen en of het verslavend is. Van een sceptische n00b in Diablo II is ze Anarchy Online gaan spelen en is inmiddels van de hoogst gelevelde spelers van het spel. Tijdens het gamen kwam ze de meest uiteenlopende mensen tegen, van leraren op een lagere school, IT-ers tot werkloze AO spelers die te vaak te laat waren gekomen voor hun werk.

Haar conclusie : Gamen is verslavend, echter liever verslaafd aan gamen dan drugs, alcohol of roken. This is not to say that there are not positive aspects to interacting with people online. Online gaming opens the doors to people who might not have the ability to do so due to time, geography, or many more reasons. Gaming online is an inexpensive and quick way to make new friends, chat with people all over the world and share an experience with people you would never meet because they may be continents away.

One of our online friends, for example, who goes by the character name "Docker", lives in Leiden, Netherlands. Another friend, "Chanell" lives in Einselthum, Germany. These are really interesting people we would never have met if it was not for the game we play online. I asked Chanell why he started playing online games. Het artikel is vrij lang maar absoluut de moeite waard om te lezen. Er wordt een duidelijk onderbouwt beeld gegeven van Gamers en de sociaal-psychologische effecten van Games spelen.