Het gaat goed met de consoleindustrie, die naar verwacht dit jaar gezamenlijk een recordomzet zal draaien.

Japanse analisten en gameontwikkelaars zijn er in grote lijnen wel uit: de consoles die het gaan maken zijn de Sony PlayStation en de Nintendo Gamecube. Veel van deze analisten en gameontwikkelaars zien zelfs de Gamecube een deel van het marktaandeel van de PlayStation2 afpakken. Volgens -altijd wilde- vooruitzichten zal de PlayStation2 een marktaandeel van 66% verwerven, tegen 27% voor de Gamecube. De overige consoles (in ieder geval Microsofts Xbox) zal dan een marktaandeel van 7% bezitten.

Game software makers say they're betting on Nintendo's GameCube, the game console the Kyoto-based company unleashed in the U.S. in November. With its emphasis on game play, the GameCube will probably take market share away from Sony's PlayStation 2 in coming years, game designers said.

``It's best when two or three console makers co-exist,'' said Keiji Tanaka, a managing director at Namco Ltd., the company behind Pac-Man. ``GameCube and (Microsoft's) Xbox can compete against PlayStation 2 and expand the video-game market.'' Een van de redenen waarom de ontwikkelaars de Gamecube zo zien zitten is de simpele manier van ontwikkelen. Zo meldde Squaresoft dat de Gamecube een stuk makkelijker is om voor te programmeren dan voor de PlayStation2.

Ook wordt het softwareaanbod geprezen. Als een nietsvermoedende klant beelden ziet van een game als Virtya Striker 3 of Rogue Squadron 2, kan hij de Gamecube ineens heel interessant vinden. Zulke titels had de Nintendo64 niet, aldus de ontwikkelaars en analisten.