In 2008 is er 594 miljoen dollar, ongeveer 457 miljoen euro, geïnvesteerd in virtuele werelden. Dit lijkt een flink bedrag, maar het is een behoorlijke afname vergeleken met 2007. In dat jaar werd er 1,4 miljard dollar, circa 1 miljard euro, geïnvesteerd.

Dit bedrag is nog steeds enorm en gezien de economische neergang in de tweede helft van 2008 niet slecht. Interessant is dat slechts een fractie van het bedrag naar de ontwikkeling van grote, hoog aangeschreven MMO's gaat en het merendeel van de investeringen bij kleine bedrijven terecht komt.

Deze kleine bedrijven produceren voornamelijk werelden voor kinderen en tweens (een kind tussen 10 en 12 jaar). Waarschijnlijk hopen investeerders op de kip met het gouden ei, zoals al gebeurde met Club Penguin en Webkinz, waarbij kleine projecten tot een groot succes uitgroeiden.

Opvallend detail is dat in 2007 Disney voor 350 miljoen dollar, ongeveer 270 miljoen euro, Club Penguin kocht en aangaf er nog een keer 350 miljoen dollar in te investeren in de toekomst. Die 700 miljoen dollar of 538 miljoen euro, is meer dan alle investeringen uit 2008 samen.