Armstrong laat weten dat het ontwikkelteam het hoofdpersonage gedurende het productieproces steeds interessanter is gaan vinden. "Wraak is nog steeds Hellers belangrijkste stimulans in het begin van de game en hij wordt sterk naar dat doel geduwd. Toch duikt er een groter gevoel van verfijning en complexiteit op hoe verder je in de game komt", zegt Armstrong.

"Eén van de dingen waar ik het meest tevreden mee ben is Heller's droge gevoel voor humor. Ondanks het feit dat humor moelijk te integreren is in games, vind ik dat onze schrijvers het goed hebben gedaan door het op de juiste momenten naar voren te laten komen en niet te forceren. Dit heeft enorm geholpen bij het ontwikkelen van Heller als een interessant en sympathiek personage"

De design director zegt verder dat deze ontwikkeling voortkwam uit het idee om de voorgaande hoofdpersoon, Alex Mercer, dood te laten gaan. Door deze keuze kan het Blacklight-virus meer de hoofdrol krijgen in de serie. "De charme van het Prototype-universum bestaat grotendeels uit het feit dat we de mogelijkheid krijgen om te kunnen gaan en staan waar we willen. Hierdoor kan het virus op een totaal ander persoon worden losgelaten, die er ook op een geheel andere manier mee omgaat om zijn doelen te bereiken", aldus Armstrong.