"We kijken naar games als Demon’s Souls, Dark Souls, Minecraft en Dwarf Fortress en we denken dat er een opleving van moeilijke games aan de gang is. Mensen kopen die games ook al zijn ze echt niet makkelijk. Die games zijn moeilijk, je kan echt verliezen en dat hoort bij games. Het is een pijler van Xcom", aldus DeAngelis.

Als eerbetoon aan de originele game uit 1993 bevat de nieuwe Xcom de moeilijke Iron Man-modus. In deze modus kan de speler zijn vooruitgang in de game niet opslaan tijdens een missie. Wanneer de speler een missie gehaald heeft wordt vooruitgang automatisch opgeslagen. Wanneer de speler een fout maakt tijdens een missie en een belangrijk personage verliest, dan is hij die voorgoed kwijt. In de originele game kreeg de speler slechts een keer de kans om zijn vooruitgang op te slaan.

Xcom is volgens DeAngelis een "liefdesverklaring" aan de fans, maar mensen die de serie nog niet kennen worden niet vergeten. "We willen de game niet toegankelijker maken wat betreft de moeilijkheidsgraad, maar het moet wel eenvoudiger worden om in te stappen", aldus DeAngelis.

Xcom: Enemy Unknown

Xcom: Enemy Unknown is een strategiegame waarin de speler controle neemt over een geheime paramilitaire organisatie genaamd Xcom. Als leidinggevende moet de speler een wereldwijde invasie van buitenaardse wezens tegenhouden. Spelers winnen grondstoffen, ontwikkelen nieuwe technologieën, overzien aanvalsstrategieën en bepalen individuele tactieken.

Xcom: Enemy Unknown focust zich op diepe strategieën en tactische gevechten. De game wordt gemaakt door Civilization-ontwikkelaar Firaxis en komt dit jaar uit op PC, Xbox 360 en Playstation 3.