BBC heeft een interessant artikel online gezet over een nieuw fenomeen: cyberdiefstal. Met de opkomst van MMORPG games en mensen die online zijn neemt de kans op een virtuele misdaad toe. Maar hoe wordt dat bestraft? Door de game-masters of door de “echte” politie?

Het land met de meeste ervaring op dit gebied is Zuid-Korea, het game land bij uitstek. Dit jaar zijn er al ruim 40.000 cybercrime meldingen geregistreerd, terwijl er in heel 2002 maar 22.000 binnen kwamen. De groei wordt veroorzaakt door het stijgende aantal mensen dat leeft van online karakters, en de prijzen voor items die deze karakters hebben. Sommige items kosten maanden werken om te verkrijgen, en zijn dus enorm duur.

Volgens enkele experts op wetgebied kan de politie de misdaders gewoon bestraffen, maar er zijn enkele problemen. Hoe bewijs je hoeveel schade je hebt gehad? Veilingen en online verkoopsite's zijn niet betrouwbaar genoeg. En is een item wel echt zoveel waard? Als een gamer maanden heeft gewerkt voor één item kan dat voor hem honderden euro's waard zijn, maar probeer daar maar eens een rechter van te overtuigen.

Het meeste waarschijnlijke is dat er een online politiedienst door gamers zelf wordt opgericht. Een fenomeem wat we ook al in Sims Online hebben gezien na enkele gangwars. En als je dan als dief wordt gepakt….dan moet je rennen of je wordt virtueel gelynchd. It might seem strange to talk about real crimes being committed in computer games that revolve around slaughter.

But for people who invest hours of every day in the character they control in multi-player games such as EverQuest, Ultima Online, Star Wars: Galaxies and others these virtual crimes are just as painful to deal with as the real world version.

Players in some online games have had their virtual homes invaded by gangs who kick them out of the house and steal all their virtual goods. Tijd voor een virtuele waakhond voor de deur ! Lees de rest van het artikel bij BBC.