De Contracts zijn door spelers gemaakte opdrachten, die andere spelers ook kunnen proberen te voltooien. Wanneer een speler een missie in de singleplayer tot een goed einde heeft gebracht, kan hij het level nog een keer spelen in de Create-modus.

Hierin kan hij tot drie extra doelwitten aanmerken. Wanneer hij een doelwit als zodanig heeft aangemerkt en deze heeft gedood, wordt dit automatisch verwerkt in een nieuw contract die andere spelers ook kunnen uitvoeren om extra betaald te worden. Niet alleen wie de doelwitten zijn, ook de manier waarop de maker van het contract de moorden uitvoert en hoe hij ontsnapt, worden meegenomen in de details van het contract.

Zo kan de speler de opdracht krijgen om een bepaald - voorheen onbelangrijk - personage in een level van dichtbij te doden, zonder dat hij wordt gezien en vervolgens te ontsnappen via de voordeur. Ook het type vermomming en of een lichaam wel of niet verstopt moet worden, kunnen als regels in het contract worden opgenomen.

Competitie-element

Spelers kunnen ook competities creëren waarin ze elkaar proberen te overtreffen met specifieke contracten. De speler moet zich zoveel mogelijk aan de regels houden voor een zo hoog mogelijk score, maar ook het contract zo snel mogelijk uitvoeren.

"Wat gebeurt er wanneer iedereen een potentieel doelwit is? Een antwoord is dat het de herspeelbaarheid verhoogt", aldus IO Interactive's Christian Elverdam. "Wij denken dat Contracts herspeelbaarheid brengt, het brengt 'spelen om te maken' en tenslotte denken we dat we een sterker communitygevoel krijgen dan ooit tevoren."