In de nieuwste uitgave van het Playstation-blad PSM, is een interview te lezen met geestelijk vader van de Metal Gear-reeks, Hideo Kojima. Uit dit interview zijn een aantal nieuwe details naar voren gekomen omtrent de ontwikkeling van MGS4. We zetten ze even voor je op een rijtje:

Ondanks dat Snake een stuk ouder is in deze game, zal dit geen gevolgen hebben voor zijn loopsnelheid en lenigheid tijdens het spelen. Kojima wil de gameplay niet onnodig vertragen.De locatie zoals getoond in de trailers van MGS4 tot nu toe, is waarschijnlijk niet de enige plek waar je rond zult sluipen. Snake zal namelijk als een spion over de hele wereld reizen, iets nieuws voor deze franchise.Men wil de kleine Metal Gears, zoals getoond in de afgelopen trailers, ook bestuurbaar maken door de speler. Kojima worstelt momenteel alleen nog wel met de implementatie hiervan, dus het is nog even afwachten of deze feature echt het daglicht zal zien.Kojima is zich bewust van de verdeeldheid onder mensen omtrent de aanwezigheid van veel cutscenes tijden het spel. Om zoveel mogelijk mensen tevreden te stellen, zal hij qua kwantiteit een gulden middenweg proberen te vinden.Kojima beschouwt MGS4 nog steeeds niet als een echte next-gen game. Gedurende het verdere ontwikkelproces zal zijn team meer effecten toevoegen waarmee zoveel mogelijk uit de PS3 hardware gehaald zal worden. Het is niet duidelijk of het hier puur om grafische aspecten gaat, of dat physics en AI ook een rol gaan spelen.Het einde van MGS4 moet alle vragen beantwoorden en alle losse eindjes vastknopen. Daarmee zal de MGS-saga dus afgesloten worden.