GamersHell had een interview met de makers van Gothic II, een 3D single-player RPG die zich afspeelt in een levende, vrije non-lineare wereld. Het spel wordt net als het eerste deel vanuit third-person standpunt gespeeld en maakt gebruik van dezelfde, zei het lichtelijk getweakte, 3D engine. De oppervlakte van de spelwereld is deze keer echter 3x zo groot en de AI van de NPC's is nog een stuk groter dan voorheen. Als je ziet dat Gothic al voorliep op Morrowind waar de NPC's alleen maar dag in dag uit over hetzelfde lijntje liepen, dan gaan we ons misschien nog wel aardig verbazen over wat dit tweede deel te bieden heeft. De makers benadrukken dan ook dat dit geen vervolg is zoals veel andere vervolgen in de industrie, namelijk even wat extra geld binnenhalen op een goede franchise, maar een vervolg gemaakt uit liefde voor de spelwereld:KaiRo: As you can see, our upcoming project has a “II” at the end of the name. In many cases, economic and financial reasons lead to the decision to make a sequel, as the developers consider it to be profitable. But believe it or not, that's not the same with us. We couldn't foresee the popularity of Gothic, and we were overwhelmed by the praise from both the players and the editors. Highly motivated by this success, we gathered to discuss a possible sequel to Gothic. These discussions turned out to be very creative and productive, and we came up with new ideas and concepts in piles. For us, developing another addition to the series is a great pleasure. Hopefully we'll succeed in making Gothic II as enjoyable as the first part. Gothic II zal worden uitgegeven door JoWood en wordt in de herfst van dit jaar verwacht. Het hele interview kan je alvast hier lezen.