Gamer.nl review: Nexus: The Jupiter Incident | Gamer.nl

Het leven van een ontwikkelaar gaat niet over rozen, iets waar Mithis maar al te goed over mee kan praten. De Hongaarse studio begon enkele jaren geleden met een eigen visie aan een project, dat toen de naam Beyond droeg, maar moest al snel haar plannen bijstellen. Uitgever CDV vond het namelijk een goed idee om van het project Imperium Galactica 3 te maken, waardoor Mithis de gameplay opeens drastisch moest aanpa en en het zelf ontworpen universum ook de ijskast in kon.

Enige tijd later was men gedwongen de titel te veranderen in Galaxy Adromeda toen CDV door financiële problemen de Imperium Galactica licentie verloor. Uiteindelijk stootte CDV het project in zijn geheel af en leek het aan een voortijdig einde te komen. Mithis kwam echter in contact met het HD Interactive en kwam met de Amsterdamse uitgever overeen dat het project voltooid zou worden zoals het oorspronkelijk bedoeld was: als 'tactical fleet simulator'. Het eindresultaat is Nexus: The Jupiter Incident, waarvan de eerste indrukken uiterst positief waren. Eind goed, al goed?Dit alles moet voor de gemiddelde gamer uitermate complex klinken, en hij zal zich waarschijnlijk dan ook afvragen of hij kwantummechanica moet begrijpen om de game te kunnen spelen. Gelukkig valt dit in de praktijk ontzettend mee. Waar de demo de speler nog zonder al teveel instructies in het diepe gooide, is de leercurve van de singleplayer campaign een stuk vlakker. Gedurende de gehele eerste episode zal de speler geleidelijk alle spelelementen en tactische principes leren die nodig zijn om te overleven in het Nexus universum. Bovendien is het op het 'beginner' niveau niet per se nodig om de meest gedetailleerde opties te gebruiken en is het mogelijk om de mi ies op dit niveau met behulp van de globale commando's uit te spelen. Daarnaast heeft Mithis ook een pauzefunctie ingebouwd, zodat de speler rustig commando's aan al zijn schepen kan geven voor het geval de situaties te hectisch worden. Dit wil echter niet zeggen dat op dit niveau fatsoenlijk tactisch denken onnodig is; een vloot als een soort Rambo de vijand tegemoet sturen is doorgaans een goed recept voor een snelle nederlaag. De gehele review lees je hier.