Via het magazine Xbox 360 World zijn de eerste details van The Godfather II bekend geworden, het vervolg op de door EA gecreëerde gameversie van de legendarische maffiafilm. De game zal qua gameplay een stuk verschillen van deeltje een. Zo kun je ten alle tijden uitzoomen over je gehele rijk om de boel te managen, zoals bijvoorbeeld bij Rome: Total War. In deze view kun je bijvoorbeeld de distributie van goederen in je imperium regelen en een oogje op de competitie houden. Dit imperium zal zich spreiden over Miami, Havana en New York in de jaren zestig.

Natuurlijk is de gameplay zoals we die in de vorige Godfather (vergelijkbaar met de GTA-spellen) ook nog steeds van de partij. Ditmaal zijn er echter zes verschillende klassen spelers en twaalf verschillende persoonlijkheden, wat voor wat variatie zorgt. Het schieten is ditmaal volledig vrij, dus zonder auto-aim. Een ander element is het vergaren van beloningen voor je bende met het veroveren van andermans bedrijven. Neem pakweg een olieraffinaderij van een andere familie in en krijg bijvoorbeeld kogelvrije vesten of een kogelvrije auto. Met andere gebouwen komt er simpelweg meer geld in het laatje.

The Godfather II zal ergens in 2009 verschijnen. Hoewel de PC-versie van het eerste deel bij ons een 6 kreeg als cijfer, wist de console-tegenhanger meer te vermaken met een betere besturing. Zowel de man-tot-man gevechten en de vuurgevechten waren vermakelijk en er waren aardig wat zijmissies beschikbaar. Toch kende de game, met zijn levenloze stad en repetiviteit ook mindere punten. We hopen dat de originele aanpak van EA de franchise ten goede zal komen.