Eindelijk is er eens een goed artikel online verschenen waarin niet meteen de vloer wordt aangeveegd met al het geweld in computerspellen. De schrijver heeft zelfs de moeite genomen de spellen te spelen en kwam zo tot heel andere conclusies dan de meeste andere 'deskundigen'. Bakema NL gooide het bij ons in de submit en wist er zelf het volgende over te zeggen:

De laatste tijd is er flink wat te doen omtrent het gewelddadige karakter van games. Steeds meer stemmen gaan er op om dit soort games te verbieden. Hier worden wij als vreedzame gamers natuurlijk niet vrolijk van.

Gelukkig zijn er nog mensen die het voor de games-industrie opnemen en moeite doen om de wereld van games te doorgronden en dan er achter komen dat het eigenlijk wel meevalt allemaal, zeker in vergelijking met boeken en films.

We cannot realistically expect to rid games of violent content, since every storytelling medium in history has dealt with themes of violence, conflict, and aggression. Yet, as games mature, one can hope they will offer a meaningful perspective on the animal rage that lurks in the human heart. Violence is meaningful when it grows logically from the psychology of the characters, when the work explores its consequences, and the artist uses the story to explore some aspect of human aggression. These goals are best met through enhancing the art of game design, not by cutting games off from their mainstream market, thus insuring that games are made exclusively for "mature audiences." Many games deal simplistically with violence because they still have a relatively crude vocabulary, inadequate for representing the full range of human experiences and emotions. Yet, many other games from Black & White to Morrowind are seeking morally complex ways to represent the consequences of violence.The Thing, wordt dit de volgende stap op het gebied van bloed & gore? Een erg goed stukje over het onderwerp en eindelijk eens een positief geluid er over. Hopelijk kunnen we met een gerust hart verder gamen en de beest uithangen in de virtuele wereld. Lees het hele artikel hier.