In een interview met Gamasutra heeft de grote baas van Electronic Arts, John Riccitiello, aangegeven zelf ook niet weg te zijn van het DRM-systeem dat bijvoorbeeld in Spore zit: "Persoonlijk haat ik DRM." EA is dan ook aan het werk om het systeem wat soepeler te maken.

Spore heeft een versie van DRM (digital right management) genaamd SecuROM, die moet voorkomen dat er geen illegale versies van de game op de markt verschijnen. De software wordt echter geïnstalleerd op de computer van de gebruiker zonder dat hij of zij daarvan op de hoogte is en houdt zich dus niet helemaal aan de regels. Het heeft voor een hoop opschudding gezorgd en is voor vele gamers een reden om de game niet te kopen, of in ieder geval publiekelijk hun beklag te doen.

"Spore heeft tot nu toe meer verkocht dan de Sims 2", aldus Riccitiello, "dus commercieel gezien is de game een succes. De meeste mensen begrijpen dat we een bepaalde hoeveelheid beveiliging moeten hebben, maar een aantal mensen lijken er niet van gediend te zijn. Ze hebben Spore gekozen als game om hun PR-programma aan te hangen en het beveiligingssysteem belachelijk te maken, iets wat hen gelukt is. Ik zou graag een gesprek met deze mensen aangaan om hen te vertellen dat ze het niet helemaal begrijpen."

EA gaat binnenkort nieuwe regels aankondigen die het registreren van een account voor Spore makkelijker moeten maken. Het zou dan mogelijk moeten zijn om je uit te schrijven op een computer en weer opnieuw op een andere computer aan de slag te gaan. "Er zijn verschillende manieren om DRM te gebruiken. Die van World of Warcraft is eigenlijk nog de beste: je betaalt gewoon per maand, als je niet betaalt kun je ook niet spelen. We gaan een evolutie zien in dit soort systemen. Ik zou willen dat we niet in een wereld leefden waar deze dingen nodig zijn, ik wil dat alles makkelijk verloopt. Maar ik wil ook niet dat niemand hoeft te betalen voor onze producten."

Tevens sprak Riccitiello over een nieuwe filosofie bij het bedrijf, waar men probeert meer originele titels uit te brengen, zoals eerder dit jaar Army of Two en binnenkort Mirror's Edge en Dead Space. Deze nieuwe filosofie bij EA kun je niet zomaar van de een op de andere dag invoeren, aldus Riccitiello. "Als je goed eten op de tafel wilt serveren, dan moet je de koks betere ingrediënten en betere training geven. En wanneer de omelet verbrandt, dan moet je het niet alsnog serveren."

"Je kunt meer geld en meer tijd in een game steken wanneer de game in kwestie niet aan de verwachtingen voldoet. Je kunt het concept van de game veranderen of de game gewoon weggooien, stoppen met de ontwikkeling. Als je echt kwaliteit wilt brengen, dan moet je deze opties openhouden." Blijkbaar gooit EA per jaar zo'n twee games weg zonder dat die het levenslicht zien. Een goed voorbeeld is de Command and Conquer-shooter Tiberium.

Volgens Riciitiello helpt deze nieuwe strategie wel. "Een paar jaar geleden werd EA gehaat en men had hun redenen. Als je vandaag de dag naar een forum gaat zie je genoeg mensen die de producten van het bedrijf verdedigen."