Onlangs ontstond er behoorlijk wat ophef na het verschijnen van dit artikel, waarin de vrouw van een EA medewerker haar beklag doet over de lange werktijden en het vele werk waar haar echtgenoot mee te maken heeft. Kort na het verschijnen van het artikel kwam de International Game Developers Association (IGDA) zelfs met oproep dat er snel wat gedaan moest worden aan de werkomstandigheden in de gameindustrie. Het lijkt erop dat EA deze oproep serieus genomen heeft.

Via een uitgelekte memo van Rusty Rueff, hoofd HR bij Electronic Arts, is namelijk naar buiten gekomen dat EA intern stappen onderneemt om de werkomstandigheden te verbeteren. Men is zich ervan bewust dat de 'crunchtimes' te veel van de werknemers vergen en wil door betere planning en pre-productie voorkomen dat er in de laatste fasen van ontwikkeling, nog grote veranderingen worden aangebracht. De eerste stappen in de juiste richting zouden in het komende fiscaal kwartaal gemaakt moeten worden, dat op 1 april 2005 aanvangt.

Hopelijk voor de medewerkers van Electronic Arts zal deze verandering betekenen dat men in de toekomst gewoon veertig uurtjes per week mag werken, zonder dat het afgeleverde product daardoor aanzienlijk mindere kwaliteit zal hebben. Lees hier meer over deze zaak.